Broedertwist

Keizercompetitie ronde 37

De schaakstrijd afgelopen vrijdagavond in de Eksterlaan was vooral op twee borden te vinden. Het ene bord stond in het teken van het kampioenschap van groep twee tussen Patrick de Koning en Andries Visser en de andere verbeten strijd ging tussen Dirk en Wim Geels.
De strijd tussen de broeders Geels ging redelijk gelijk op tot het moment dat Wim besloot met zijn paard een pionnetje van Dirk te verschalken. Dit bleek weer eens zo'n vermaledijde giftige pion te zijn. Dirk kon met een scherpe damezet de partij naar zich toetrekken maar besloot tot een andere tactiek. Een langzame verwurging met tot slot een dodelijke matzet.

Dirk Geels (links) wurgde langzaam de koning van zijn broer Wim

De strijd tussen Andries en Patrick leek in het begin saai en vooral langzaam. Na een uur spelen hadden beide heren krap tien zetten gedaan en was het Andries die weer eens een van zijn vreselijk scherpe combinaties uit de hoge hoed toverde. Alles wat Patrick nog kon doen de rest van de wedstrijd was nog een beetje spartelen, iets wat Andries hem misschien te lang liet doen. Maar na de val van Patrick zijn Koning is nu ook de kampioen van groep twee bekend.
Op de andere schaakborden werd dan wel niet meer voor een kampioenschap gespeeld maar wilde niemand natuurlijk verliezen. Zo was er op het bord van Siebren Frohlich en René Koens sprake van een ware thriller waarbij Siebren René behoorlijk in het nauw bracht. René wist echter te ontsnappen en op het laatst de wedstrijd naar zich toe te trekken. Bij de partij tussen André Kunst en Jan Jansen kwam het aan op kennis en kunde van het eindspel. Kijk Uit kampioen en eindspel virtuoos André Kunst trok de partij gedecideerd naar zich toe.
Ook waren er schakers die een hele korte schaakavond hadden. Kees Giesberts won vrij snel van Tom van der Vlugt en Sinclair Koelemij wist in hetzelfde tempo Ingmar Visser te verschalken. Soms kunnen schakers maar beter even op hun handen gaan zitten voordat zij weer een schaakstuk willen verzetten. Schaken is een denksport en dat mag best even duren.

Sjef Rosier