Kijk Uit bolwerkt het niet tegen de Kennemer Combinatie 3

Kennemer Combinatie 3 - Kijk Uit 1    5 - 3

Zaterdag 11 november 2006 speelde ons eerste team tegen de Kennemer Combinatie 3. Deze nieuwe vereniging is een "fusie" van de schaakverenigingen Bloemendaal, het Oosten en Het Spaarne. De drie verenigingen spelen ieder nog op hun eigen clubavond en ook de teams zijn nog "puur", d.w.z. ieder van de deelnemende verenigingen heeft zijn eigen team met eigen spelers. Wanneer het bevalt zullen de teams volgend jaar gemend worden met spelers van de drie verenigingen. De Kennemer Combinatie 3 bestaat dit jaar uit de spelers van Bloemendaal 2. Op papier een sterk team en dat bleek ook wel in de wedstrijd tegen Kijk Uit. Onze spelers konden het niet bolwerken tegen de Bloemendalers. Slechts onze eerste bordspeelster Colleen wist het volle punt binnen te halen. De middenmoot bestaande uit André, Sinclair en Sebastiaan lieten het afweten. De overige teamleden wisten een halfje te scoren. Een licht excuus was het ontbreken van onze vaste tweede bord speler Arent. Hierdoor schoven alle even borden twee plaatsen omhoog. Dat was meteen te merken want op de even borden bedroeg het ratingverschil ongeveer 50 punten of meer.

De staart bestaande uit Peter, Jaap, Sebastiaan en Sinclair

Sebastiaan van Westerop was als eerste klaar. Een offer van paard tegen twee pionnen bleek niet correct. Stand 1 - 0.

[Tekst door Peter.] Aan bord 8 speelde Peter Hamersma tegen oud clubgenoot Koos Min. Het was een Siciliaanse partij met als openingszetten 1.e4 c5 2. Pf3 Pc6 3. Lb5 g6 4. Lxc6 bxc6 waarna de witspeler koos voor een rustige voortzetting door middel van 5. d3. Geruime tijd bleef de partij in evenwicht maar rond de 17e zet probeerde wit met de opmars h4-h5 en hxg6 het initiatief naar zich toe te trekken. De zwartspeler had deze variant aan zien komen en koos de juiste verdediging en zette zijn paard op het sterke veld e6 waardoor de witte aanval stop werd gezet. Bovendien kon zwart in het vervolg profiteren van de open h-lijn. Ondanks het feit dat zwart iets meer initiatief had over de h-lijn was het onvoldoende om winst binnen te halen en werd de partij uiteindelijk in remise. Stand 1˝ - ˝.

Martin de Koning speelde door afwezigheid van Arent van Nieukerken aan bord 2. Dat ging hem goed af want remise was zijn deel. Volgens teamleider Peter Hamersma kan hij Martin zowel aan een laag als een hoog opstellen. Martin is een degelijke speler en wee altijd wel punten binnen te halen. Stand 2 - 1.

André Kunst stond aan bord 4 de hele partij met zijn rug tegen de muur. Met zwart verdedigde hij zich met de Scheveninger variant van het Siciliaans. Wit snoerde elk zwart initiatief in. Na de hele partij verdedigd te hebben maakte André de fatale fout, verloor een stuk en kon opgeven. Stand 3 - 1.

Aan bord 5 speelde Sinclair Koelemij met wit. Sinclair stond beter tot gewonnen. Maar een verwisseling van zetten verknoeide alles met verlies tot gevolg. Stand 4 - 1.

Slechts een gelijk spel was het hoogst haalbare maar leek onmogelijk. Jaap Kramer speelde tegen de talentvolle jeugdspeler Jasper Zilverberg. Een dubbel lopereindspel bracht niet meer dan remise. Stand 4˝ - 1˝.

Aan bord 3 had Peter van Nieuwenhuizen reeds een keer remise aangeboden in een eindspel waarbij Peter paard en loper had en zijn tegenstander het loperpaar. Laatstgenoemde wilde daarom het nog even proberen, maar nauwkeurig spel van Peter leverde uiteindelijk toch remise op.

Bord 1 : Colleen Otten - tegen Jan Boekelman

[Tekst door Colleen.] Bleef over Colleen Otten aan bord 1 spelend met de witte stukken. Na scherp spel, inclusief tijdelijk stukoffer, zat zwart in zak en dacht Colleen dat haar partij wel als eerste afgelopen zou zijn. Maar niets van dit alles. Door taai verdedigen en stukkenafruil kon zwart, qua materiaal, een gelijk staand dame-eindspel op het bord krijgen. Na bijna 5 uur spelen deden beide spelers als laatste de stukken in de doos en kon Colleen, dankzij een heerlijke vrijpion, het punt noteren. Redelijk tevreden kwam ze thuis en speelde de hele partij met behulp van Fritz nog eens rustig op de computer na. Conclusie: er klopte allemaal niets van. Computers kunnen dodelijk voor je zelfvertrouwen zijn. Gelukkig is schaken een praktijkspelletje tussen mensen met alle kansen op ongelukjes en verkeerde inschatting. Eindstand 5 - 3.

Kennemer Combinatie 3   (1976)   -   Kijk Uit 1 (1932)     5 - 3
Jan Boekelman (2041) - Colleen Otten (2040) 0 - 1