Verdiende overwinning van Kijk Uit

K.T.V. 1 - Kijk Uit 1    3½ - 4½

De schakers van Kijk Uit moesten afgelopen zaterdag de 7e ronde van de NHSB promotieklasse wedstrijd spelen bij K.T.V. (Kan Tegen Verlies) in Enkhuizen. Na een reis van ongeveer vijf kwartier arriveerden ze in het schilderachtige Enkhuizen. Het was een korte wandeling van het station – waar de auto's waren geparkeerd – naar de schaaklocatie Nieuwe Doelen waar K.T.V. speelt. Precies om 12.00 uur begon de wedstrijdleider de wedstrijd. Enkele Kijk Uit spelers konden de locatie niet snel vinden en kwamen hierdoor iets later binnen.

In het eerste uur van de wedstrijd waren de stellingen op alle borden in evenwicht. Kort daarna bracht Sebastiaan van Westerop spelend met de zwarte stukken in een Scandinavische opening zijn tegenstander in een lastig dilemma: een dubbelpion of een pion offeren. Zijn tegenstander koos voor het laatste. Dit maakte de stelling wel levendig, maar de partij kreeg een plotselinge wending toen zijn tegenstander een stuk weggaf. Hij kreeg hiervoor wel wat aanvalskansen, maar Sebastiaan pareerde de verschillende dreigingen waarna zijn tegenstander kon opgeven. Het eerste punt voor Kijk Uit was binnen!

Na ruim drie uur spelen was er op bord drie, waar Peter van Nieuwenhuizen met de witte stukken een Slavische opening op het bord kreeg, een remisestelling ontstaan waar beide spelers zes pionnen en een loper hadden. Dit bracht de stand op ½ - 1½ . Martin kreeg na de openingszetten 1. d4 g6 2. Pf3 Pf6 3. Lf4 Lg7 4. e3 0-0 een gesloten stelling. Opmerkelijk feit was dat gedurende 28 zetten (!) geen pion of stuk werd geslagen. In hevige tijdnood en in een complexe stelling vergiste Martin zich en verloor een toren en de partij. Kortom na circa drie en half uur spelen was de stand weer gelijk.

Ondertussen was aan bord een, waar Colleen Otten een Siciliaanse partij speelde en met de witte stukken op de derde zet een pion offerde voor actief spel (1. e4 c5 2. Pf3 Pc6 3. b4 Pxb4), een wilde stelling ontstaan. Een half uur eerder had Colleen een prima stelling opgebouwd waar de tegenstander weinig ruimte had en zich nauwelijks kon 'bewegen'. Door een fout kon de stelling worden opengebroken en kwam zwart actief terug. Net op het moment dat ik dacht dat we de partij zouden verliezen, wist Colleen in hevige tijdnood een remisestelling te creëren. Kortom enig geluk in de tijdnoodfase waardoor de stand in evenwicht bleef.

Adrie Haakman - Colleen Otten (r) Thomas Balla - Jaap Kramer (r)

Een buitengewoon leuke publiekspartij speelde Jaap Kramer. Ofschoon Jaap me wist te vertellen dat het niet zijn beste partij was, moest worden geconstateerd dat het een leuke partij was om te volgen. Op de zestiende zet offerde Jaap een toren tegen een paard en een pion. Vervolgens kwamen zijn stukken zeer actief de stelling binnen. Helaas maakte hij twaalf zetten later een fout waardoor hij een paard kwijt raakte voor een pion. Met een toren achter hield hij echter druk op de stelling van zijn tegenstander doordat hij twee verbonden vrijpionnen had die hij kon opspelen. In tijdnood van Jaap (zijn tegenstander had nog 40 minuten) ontstond de onderstaande stelling:

Jaap Kramer - Thomas Balla. Wit aan zet.

Jaap speelde hier met weinig tijd op de klok het ongelukkige 49. fxg8D? waarna de partij na 49. ... Kxg8 50. cxd3 Txg6 in remise eindigde. Ziet u de winnende zet?

Jan Geus speelde met de zwarte stukken zijn vertouwde Hollandse verdediging en kreeg een pionnenstelling met ieder het loperpaar. Stellingen die je zeer voorzichtig en nauwkeurig moet spelen. Jan kwam zelf iets beter te staan, maar onvoldoende voor de winst. Tussenstand 3- 3.

Inmiddels waren en er nog twee spelers bezig met hun partij. Andre Kunst die met zwart een Siciliaan speelde, kwam naarmate de partij vorderde steeds beter te staan. Uiteindelijk bleef er een eindspel over met drie verbonden zwarte pionnen en een loper tegen een dubbelpion en een loper. Andre wist dit eindspel op een winnende wijze uit te spelen, waardoor de stand 4 - 3 in het voordeel van Kijk Uit werd. De laatste die nog speelde was Sinclair. Na een damepion opening ging het lange tijd gelijk op. Uiteindelijk lukte het Sinclair om in een dame-eindspel te komen waar hij weliswaar vijf pionnen meer had, maar het (bijna?) onmogelijk was om eeuwig schaak te vermijden. Om de wedstrijdwinst veilig te stellen werd tot remise besloten wat de einduitslag bracht op 4½ - 3½ in het voordeel van Kijk Uit.

Jan Geus (l) - Theo Weel Alex Brouwer - Sinclair Koelemij (r)

Ofschoon de wedstrijd gelijk opging vond ik 'overall' Kijk Uit net iets beter hetgeen ook in de uitslag tot uiting kwam en in het onderling treffen van uw teamleider en de wedstrijdleider van K.T.V. De vier spannende snelschaakpartijtjes werden in een 3 - 1 voordeel voor Kijk Uit beslist.

Gedetailleerde uitslagen

K.T.V. 1  (1771)   -   Kijk Uit 1 (1927)     3½ - 4½