Kijk Uit 2 verliest koppositie na dramatisch verlies

H.W.P. Haarlem 5 - Kijk Uit 2    4˝ - 3˝

Dinsdag 12 december speelde ons 2e team een uitwedstrijd tegen HWP Haarlem 5. HWP is net als ons team een van de favorieten voor de eerste plaats. Er stond dus het nodige op het spel. Beide teams hadden invallers nodig. Bij ons ontbrak Jaap Beekhuis, hij werd vervangen door Patrick de Koning. HWP had zelfs twee invallers nodig. Na een vriendelijk welkomstwoord van de wedstrijdleider Paul Tuijp begon de wedstrijd om 20.20 uur. Een beetje laat temeer daar twee jeugdspelers in ons team meespeelden die de volgende ochtend weer vroeg naar school moesten.

Jan Geus verdedigde zich met zijn lijfopening, het Scandinavisch. Na 19 zetten won hij via een slim schaakje een vol paard. Zijn tegenstander gaf onmiddellijk gedesillusioneerd op. Stand 0 - 1 voor ons.

Aan bord 4 riposteerde Andries Visser d4 met het Konings-Indisch. In het middenspel kwam Andries me mededelen dat hij een dame ging offeren. Ik verbood hem dat onmiddellijk behalve als zijn tegenstander mat zou worden gezet. Uiteindelijk bleek het een grapje, maar Andries won wel een pion. Even later blunderde zijn tegenstander een stuk weg (ook al) en gaf meteen op. Stand: 0 - 2.

Op een rijtje: Floor, Özden, Andries en Jan

Bij Özden Tuna verdwenen in een Hollandse opening al vroeg de dames van het bord. Dan kan ik daar alvast geen fouten meer mee maken, aldus Özden. Özden nam met zijn zijn pionnen een soort Stonewall opstelling in. Op een gegeven moment leek het wel Halma. Özden  verzeilde in een toren loper eindspel met een pion minder. Zij tegenstander bood remise aan dat wij natuurlijk onmiddellijk accepteerden. Stand ˝ - 2˝.

Ook bij Ingmar Visser verscheen de afruilvariant van het Frans op het bord, net als bij Peter Hamersma. Ingmar kwam gedrukt te staan. Zijn tegenstander had de open e-lijn stevig in handen met twee verdubbelde torens. Na enkele zetten kwam er een zettenherhaling op het bord. Remise dus. Stand: 1 - 3.

Dick Wijker moest met wit opboksen tegen de Pirc. Geen onbekend terrein voor Dick want tegen Ingmar speelt hij vaak deze opening. Zonder een zet te verliezen met een rokade begon Dick een pionnenstorm tegen de kort gerokeerde vijandelijke koning. Dat brak hem lelijk op want Dick's koning kwam behoorlijk op de tocht te staan.
Een tiental zetten later maakte zijn tegenstander een fout door een pion te slaan in plaats van met een schaak in een gewonnen stelling terecht te komen.

Stand na Dxf6

Hier speelde zijn tegenstander 1. ... Dg3x4? waarna Dick met 2. Df6-f7† Kg8-h8 3. Df7xb7 een stuk won. Zijn tegenstander restte niets anders dan met 3. ... Dg4-g1† 4. Tf2-f1 Dg1-g3† eeuwig schaak remise af te dwingen. Echter, met 1. ... Dg3-g1† 2. Tf2-f1 Dg1-e3 had zwart kunnen winnen. Tijd om met 3. Df6-f7 het stuk te winnen is er immers niet wegens 3.... Kg8-h8 4. Df7xb7 Td8xd4! met ondekbaar mat. (5. Db7-g2 Td4xd1† 6. Ke1xd1 De3-d2† mat).

Tussenstand 1˝ - 3˝. Nog slechts één punt hadden we nodig om de winst binnen te halen. Maar wie moest dat punt verdienen. Patrick stond op dat moment verloren met twee pionnen achterstand en Floor stond een kwaliteit achter. Alleen Peter Hamersma stond iets beter.

Patrick de Koning verloor al vroeg zonder compensatie een pion in een onregelmatige opening: 1. e4 e6 2. c3 d5 3. e5 c5 4. Lb5† Ld7 5. Da4? Kost een pion. 5. ... Dg5 6. Lxd7† Pxd7 7. g3 Dxe5† 8. Pe2 De4 9. Dxe4 dxe4. Later verloor Patrick nog een pion en belandde in een verloren toreneindspel. Stand: 2˝ - 3˝.

Floor Schoone bediende zich met zwart van het Hongaars: 1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lc4 Le7. Zoals gebruikelijk in deze opening had Floor minder ruimte. Ook had Floor zijn loperpaar verloren. Na een fout in het middenspel verloor Floor een kwaliteit. Met een pion tegen een kwaliteit ging Floor het eindspel in. Remise kansen leken in zicht. Echter, in plaats van een vesting te bouwen door alle pionnen op de kleur van de loper te zetten, deed Floor precies het omgekeerde. Hierna waren de pionnen een makkelijk prooi voor de vijandelijke toren. Zijn tegenstander ruilde zijn toren tegen de loper en dacht een gewonnen stelling te hebben. Floor dacht dat ook en gaf op. Maar de stelling was op dat moment remise! Floor had de vijandelijke koning kunne opsluiten voor zijn randpion. Dat was een duur weggegeven halfje. Stand 3˝ - 3˝.

Alles hing nu dus af van de laatste partij van Peter Hamersma. Peter speelde met wit de afruilvariant van het Frans. Lange tijd ging de strijd gelijk op. Het werd een moeilijke partij. Peter stond de hele partij beter tot gewonnen. De eerste tijdcontrole verliep goed, maar daarna raakten beide spelers in tijdnood. In deze fase greep Peter een aantal keren volledig mis.

Peter Hamersma - Hans Spanjersberg. Stand na Lc5

1. ... g6xh5 2. g4xh5? Hier had Peter beter eerst het paard kunnen slaan en een remise pionneneindspel af te dwingen. Pe7-g8 3. e3-e4? Dit kost een pion. d5xe4 4. Kf4xe4 Pg8-f6† 5. Ke4-f4 Pf6xh5† 6. Kf4-g4 Ph5-f6 7. Kg4-g5?? De fatale fout. Nu krijgt zwart een vrijpion die niet meer tegen te houden is. Pf6-e4† 8. Kg5-h6 Pe4xc5 9. b4xc5 b5-b4 en Peter gaf gedesillusioneerd op.

Eindstand 4˝ - 3˝. Door dit dramatische verlies heeft ons tweede team haar koppositie in klasse 4D moeten prijsgeven en is naar de 3e plaats geduikeld.

De stand aan kop is nu

Plaats   Schaakvereniging   Punten     Partijen     Bordpunten