Schakers Kijk Uit 3 gooien eigen ramen in

Kijk Uit 3 - Santpoort 4    1 - 3

Afgelopen vrijdag stond de derby tussen Santpoort 4 op het programma. Een beladen wedstrijd en het is er ook een, zeker de laatste jaren, waar voor de Kijk Uiters geen zegen op ligt. Dus resteert niets anders dan het geheugen even gedeeltelijk te wissen en naar de trotse tweede plaats in de competitie te staren en naar de middenmootpositie van onze collega's uit Santpoort. Moet kunnen, is de eerste gedachte, zo zijn de schakers van Kijk Uit 3 waarschijnlijk ook achter de borden gestapt. Na een stief uurtje schaken was de eerste gedachte na het in ogenschouw nemen van de deplorabele stellingen onzer kant, vergeet het maar! Slechts een wonder kan ons nog een gelijk spelletje bezorgen.

Peter Duin (links) en André Hennipman dolven beiden het onderspit

Peter Duijn was in de opening geheel vastgezet door Ton Haver. En elke zet van Peter leek het einde te bespoedigen, open lijnen en een koning in het midden, tja die partij was verloren.
Bij Patrick de Koning leek het of hij de spelregels was verleerd. Geheel onnodig stukverlies, weigert de compensatie te pakken door in ieder geval nog twee pionnen te snoepen en gaat met drie(!) vrijpionnen achter + stuk er nog eens goed voor zitten. Dat daarna nog zo lang duurde, is mij een raadsel. Zelf kon ik het niet meer aanzien.
Sjef Rosier hield Leo Kruisselbrink redelijk bij in een Indische opening, zij het dat Sjef veel minder tijd had gebruikt Dat betaalde zich uit. In de tijdnoodfase vergaloppeerde Leo zich en gaf pardoes zijn dame weg. Even was er nog de hoop op een gelijk spel maar dan moest Andre Hennipman zijn partij winnen. Andre ging dan ook terecht niet in op het remiseaanbod van Fred Schaefer.
Ondanks dat zijn stelling wat meer zwaktes vertoonde dan die van Fred, vocht hij dapper door. Maar een verkeerd paardoffer met niet echt veel tijd meer op de klok, betekende verlies voor Andre en voor Kijk Uit 3.
Een teleurstellend resultaat en waarschijnlijk was dit tegen een andere tegenstander niet gebeurt. Maar laat ik het maar op 'de spoken uit het verleden' houden. En die zijn, zoals menigeen weet moeilijk te verslaan.

Kijk Uit 3 (1437)   -   Santpoort 4 (1480)     1 - 3
Peter Duijn (1485)   Ton Haver (1568) 0 - 1