Kijk Uit 3 haakt af

De Vennep 4 - Kijk Uit 3   2˝ - 1˝

De uitwedstrijd tegen De Vennep was voor Kijk Uit 3 een soort van sleutelwedstrijd. Bij winst waren er nog steeds kampioenskansen en bij verlies zou het seizoen als een nachtkaars uitdoven. Dus vol goede moed ging ons viertal richting Nieuw Vennep. Nu is dat dorp, althans het wegennet, gebouwd door iemand die zelf in deze periode volledig de weg kwijt was, want er is geen touw aan vast te knopen. Resultaat: chauffeur Sjef Rosier plus inzittenden de weg kwijt en een kwartier te laat, chauffeur René Koens de weg kwijt en veertig minuten te laat. En dit ondanks het feit dat we ook in verleden met dezelfde moeilijkheden kampten.
Met wat minder moed zaten de strijders daarna in een slecht verwarmde speelzaal en achter het isolatiescherm een overmoedige luidruchtige geest die zichzelf, hoe later het werd, steeds geweldiger begon te vinden.

René Koens kreeg geen bevlieging en speelde remise

Onder deze omstandigheden moest Kijk Uit 3 zijn laatste kans pakken. Met koude tenen en jas aan waren Patrick de Koning en tegenstander bezig om maar niet te gaan schaken en alles vast te zetten, wat zeer goed lukte. Peter Duijn was in een benarde positie terecht gekomen, met zeer veel druk op zijn koningstelling. Sjef Rosier verspeelde, in een goede stelling zonder dat hij er notie van had, een stuk. En René Koens toverde ondanks een fikse tijdachterstand een respectabele stelling op het bord tevoorschijn.
Dit alles kon natuurlijk nooit goed genoeg zijn voor winst. Als eerste besloot Peter het zekere voor het onzekere te nemen en in te gaan op het eerste remiseaanbod. Ook de tegenstander van Patrick, moedeloos geworden van de blokkade die zijn eigen pionnen hadden opgeworpen, besloot remise aan te bieden, maar in onderling overleg besloten we door te spelen gezien de stand bij Sjef. Een half uur later kwam Patrick remise vragen, ook hij had teveel naar de achterkant van zijn eigen pionnen moeten staren.
Dan maar hopen op een bevlieging van René en op het overlevingsinstinct van Sjef. De bevlieging van René bleef uit en in een wat mindere stelling kreeg hij remise aangeboden.
Restte Sjef, die inmiddels toch wel kansen op remise had en misschien wel meer want een pionnetje kwam gevaarlijk dicht bij de achterlijn. Helaas, onze held werd verrast door een schaakje, ging de verkeerde kant op met zijn koning en liep roemloos mat. Een ongelukkig einde van een ongelukkige partij.
Het eindresultaat, een minieme nederlaag, maar wel een die flink aankomt. Jammer, met een beetje meer geluk en schaaklef had er meer ingezeten.

Gedetailleerde uitslagen

De Vennep 4 (1404)   -   Kijk Uit 3 (1399)     2˝ - 1˝