Kijk Uit 3 veel te sterk voor Bakkum 2

Kijk Uit 3 - Bakkum 2    3˝ - 1˝

De laatste wedstrijd van het seizoen is voor Kijk Uit 3 bijzonder goed verlopen. Bakkum werd met grote cijfers verslagen. Wel moet gezegd worden dat beide invallers Jan Jansen en Han van der Moot een grote rol speelden in de monsterzege.
Han van der Moot speelde een klassieker tegen zijn Bakkumse tegenstandster, in zes zetten was het pleit beslecht. In een leerzame partij waarbij alle openingsfouten genadeloos blootgelegd werden, kwam er een dame loper batterij op f7 te staan en mede dankzij een paard op d7 en een pion op h6 was deze dreiging niet te pareren.

Han van der Moot won in een miniatuurtje van Alice Nielen

Jan Jansen had zijn vertrouwde Aljechin verdediging op het bord gezet. Die werd niet helemaal bestreden zoals het moest, en op de lang gerokeerde koning kwam een niet te stuiten aanval. Tussenstand 2 - 0 voor.
Daarna restte de twee vaste waardes van Kijk Uit 3 nog aan de borden. Als eerste Sjef Rosier die in een eindspel verzeild was geraakt van elk een toren plus vier pionnen. Dit werd na wijs beraad omgezet in een remise.
Het fenomeen Patrick de Koning had de locale pers al gehaald door onderweg naar de schaakvereniging op de fiets even te bellen om te melden dat hij er aan kwam. Tijdens dit gesprekje ging onze held neer, maar bleef liggend met fiets op de grond doorpraten. Volgens het slachtoffer was hij aangereden door een auto, maar volgens twee ooggetuigen - met tranen in hun ogen van het lachen - had hij nadat zij: 'Hoi Patrick' hadden geroepen, even omgekeken met telefoon aan het oor, had zijn voorwiel een stoeprand geraakt en was hij hopeloos tegen het asfalt gegaan en inderdaad had - liggend op de grond - nog getelefoneerd. Kortom Patrick lijkt het slachtoffer te zijn van een spookauto. Niet vreemd, want de laatste tijd is de gemeente Velsen opgeschrikt door spookverhalen, denk maar aan het oude zeewegziekenhuis.
Op het bord ging het nu ook niet meteen voor de wind, maar zoals wel vaker gebeurt met de tegenstanders van Patrick, ze krijgen zeeën van ruimte, maar door de laatste vernietigende zet steeds adequaat te verdedigen, put hij ze als het ware uit. Ook deze tegenstander ging moedeloos geworden door zijn vlag.

Kijk Uit 3 (1493)   -   Bakkum 2 (1469)     3˝ - 1˝
Jan Jansen (1615) - Gren Noteboom   (1632) 1 - 0