Eerste overwinning Kijk Uit 4 een feit

Kijk Uit 4 - Aalsmeer 3    2˝ - 1˝

Vrijdagavond 23 februari was het weer tijd voor een thuiswedstrijd van het jongste bondsteam van Kijk Uit tegen Aalsmeer 3. Al beginnend met vervanger Dirk Geels voor de afwezige René Koens werd er rond half acht melding gemaakt van een zieke kopman, Wim Geels, dus snel op zoek naar vervanger nummer twee. Deze werd gelukkig heel vlug gevonden in de persoon van Dirk de Waal.
Door deze vervangers kwam Louwe Post vandaag met zwart op bord een te zitten en Siebren Frolich met wit op zijn eigen plaats, bord vier. Even na acht uur was eenieder binnen en konden de heren de strijd aangaan met de aanwezige tegenstanders. Na de openingen stond er op bord twee en drie een iets betere stelling voor de Kijk Uiters, en op het eerste bord een iets mindere. Siebren verloor echter na de opening de controle over zijn stelling en kwam een licht stuk achter te staan. Naarmate de partijen vorderden ontstonden er op twee borden sprookjesachtige stellingen ten gunste van ons. Dirk Geels had eerst een stuk in moeten leveren maar wist dat door een mooie combinatie binnen korte tijd om te toveren tot een kwaliteit meer. Nadat Siebren zijn stuk had verloren ging hij er even voor zitten om misschien nog een half puntje uit de strijd te slepen. Maar wat gebeurt er.....? Zijn tegenstander zet zijn dame in de lijn van de koning zodat ons Siebje een onde(n)kbare penning kan geven op deze twee stukken. Dus van een stuk achter ineens naar een ruime kwalitatieve voorsprong.

Dirk Geels (voorgrond) en Siebren Frolich aan bord 3 en 4 respectievelijk

Louwe was ondertussen in zwaar weer terecht gekomen met zijn zwarte elitetroepen. Beide heren hadden nog de beschikking over twee torens, maar zwart had nog vier pionnen tegen zeven(!) van de witte. Hier vanuit gaande kan je normaal gesproken een nul noteren. Maar na een kleine peptalk gehad te hebben van zijn teamleider ging ook Louwe er nog eens goed voor zitten. Het geval wil namelijk dat drie van de vier tegenstanders ook tegen het derde team van Kijk Uit hebben gespeeld zodat de teamleider voor de wedstrijd enige nuttige tips aan zijn kopman kon verstrekken.
Een paar minuten later, opkijkend van mijn eigen bord, zag ik dat het spel op bord vier opgeruimd was, dus gauw even vragen wat de uitslag is geworden...Het was ongelooflijk, maar Siebren had zijn team op een 1 - 0 voorsprong weten te brengen. Kijkend naar de overige stellingen kon de conclusie worden getrokken dat bord een en twee ten onder zouden gaan en bord drie gewonnen stond, zodat het vierde team in ieder geval een gelijkspel had weten te bewerkstelligen. En inderdaad, Dirk de Waal had op het tweede bord de hoop opgegeven en feliciteerde zijn tegenstander met de overwinning. De stand was weer gelijk. Maar wat er zich daarna afspeelde......
Dirk Geels naar me toe om te vragen hoe zijn spel verder moest, want de klok van de tegenstander was gevallen. Na het aantal zetten te hebben gecontroleerd zei ik dat Dirk had gewonnen, want er waren pas 33 zetten verspeeld i.p.v. de vereiste 36. Zijn tegenstander begreep er niks meer van, want die wou gewoon doorspelen. Dan kan je dus het begin-verhaaltje weer herhalen, dat je verplicht bent om 36 zetten te doen binnen anderhalf uur, en dat je daarna nog een kwartier de tijd hebt om het geheel af te maken. Hij was zodanig in de war dat hij twee talen door elkaar heen gooide. Zijn teamleider kwam erbij om te vertellen dat dit toch echt de regels waren en dat hij gewoonweg had verloren. Het nog steeds niet begrijpend vroegen wij welke zet hij had kunnen/willen spelen om de zwarte vrijpion van promotie af te houden. "Gewoon niks doen en wachten", was het antwoord. "Maar meneer, als uw klok loopt zal u toch een keer een zet moeten doen". "Nee, gewoon wachten." Gelukkig stond bondswedstrijdleider Sebastiaan van Westerop vlak bij me en heeft het hem nog eens uitgelegd, maar we konden praten als Brugman, hij wou het echt niet snappen. Wat moet je daar nou mee, vroeg ik mezelf toen af. Het eerste wat ik toen heb gedaan, is de papieren invullen zodat het punt voor onze kant genoteerd was. Verder zijn wij maar niet meer op deze heer ingegaan, want dat had geen enkele zin meer.
We stonden weer op voorsprong, maar naar de enige overgebleven strijdkrachten kijkend, moesten de witten wel heel rare capriolen uithalen om de winst, en dus een gelijkspel voor hun team, uit handen te geven. Maar het geschiedde. Er was eens een persoon die straal gewonnen stond, maar al zijn pluspionnen in de uitverkoop deed, zodat er na lang strijden van beide kanten weinig meer overbleef dan een gelijkspel. Louwe vond dit helemaal niet erg, want het betrof zijn eigen tegenstander. Hij was zeer blij met het gedeelde punt, maar wat hij niet wist was dat hij ook de teamoverwinning zo in de wacht had gesleept.
Een fantastisch resultaat voor dit viertal, want de eindstand was 2˝- 1˝. Met de vorige puntendeling tegen Lasker nog in gedachten kom ik op drie matchpunten en zeven bordpunten.
Wil ik bij deze alle spelers bedanken voor hun getoonde inzet, en zeker Dirk en Dirk, want zonder hun prima invalbeurt zou dit resultaat niet gehaald zijn.
Hopende dat bij de volgende wedstrijd de ziekenboeg weer leeg is, zie ik die strijd met de aankomende tegenstanders vol verwachting tegemoet.

Kijk Uit 4 (0000)   -   Aalsmeer 3 (1421)     2˝ - 1˝
Louwe Post (0000) - Rob van Haaften (1462) ˝ - ˝