Kijk Uit bekert verder

Kijk Uit - Schaakmat    3 - 1

Hoewel dit al de tweede ronde in de bekercompetitie was, speelde Kijk Uit pas haar eerste bekerwedstrijd. Kijk Uit was namelijk vrijgesteld van de voorronden en de eerste ronde was zonder spelen gewonnen verklaard wegens het niet opkomen van de tegenstander Chesscool uit Haarlem.

Schaakmat uit Zuid-Scharwoude was nu de tegenstander. Hoewel zij op papier een stuk zwakker waren, was het toch oppassen geblazen. In de vorige ronde hadden zij namelijk het sterke Z.S.C. Saende uit Zaandam verslagen. En in de bekercompetities van vorig jaar hadden zij zelfs de finale gehaald!

Kijk Uit begon met een valse start. André Kunst aan bord 1 verloor reglementair wegens het afgaan van zijn mobiele telefoon. Hoewel hij zijn telefoon had uitgezet, ging na tien minuten spelen toch het mobiel rinkelen door de wekfunctie die blijkbaar geactiveerd blijft ook al is de telefoon uitgeschakeld.
Als gevolg hiervan moesten de overige spelers minimaal 2˝ punt scoren of 2 punten aan de borden 2 en 3. Bij gelijk eindigen valt namelijk het resultaat van het laatste bord af. Deze extra druk was Colleen Otten, Arent van Nieukerken en Peter van Nieuwenhuizen wel toevertrouwd.

Colleen, Arent en Peter in actie tegen Schaakmat

Colleen maakte korte metten met haar tegenstander. Na het Siciliaans gambiet met b4 kreeg Colleen een geweldige aanval tegen de in het centrum vastgekluisterde koning. Na 22 zetten was het pleit beslecht. Klik op het diagram om de partij na te spelen.

Klik op het diagram om de partij na te spelen
Colleen Otten - Chris Brinkhuis
Stand na 3. b2-b4

Iets langer had Arent nodig (35 zetten). Een fraaie pionnenaanval op de kort gerokeerde koning mondde uit in een ondekbaar mat. De wedstrijd was hierdoor reeds beslist. Klik op het diagram om het laatste partijfragment na te spelen.

Joost Goedbloed - Arent van Nieukerken
Stand na 19. ... g5-g4

Peter had aan bord vier meer moeite met zijn tegenstander. Hoewel hij prima uit de opening kwam gaf zijn tegenstander zo goed tegenspel dat de strijd geheel open lag. Het laatste kwartier moest de beslissing brengen. Hierin bleek Peter de meest gewiekste. Met voor beiden nog slechts enkele minuten op de klok wist Peter de veropgerukte vijandelijke pionnen buit te maken waarna de winst niet moeilijk meer was.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit (2014)   -   Schaakmat (1676)     3 - 1
André Kunst (1962) - André Beemsterboer   (1755) 0 - 1 R
Colleen Otten (2021) - Chris Brinkhuis (1758) 1 - 0
Arent van Nieukerken (2084) - Joost Goedbloed (1628) 1 - 0
Peter van Nieuwenhuizen (1989) - Jaap Landman (1564) 1 - 0

André Kunst

Hieronder volgt het verslag van onze tegenstanders zoals het op de website van Schaakmat werd gepubliceerd.

Bekerteam uitgeschakeld

15 maart 2008 - Schaakmat is er niet in geslaagd om opnieuw te stunten in het NHSB bekertoernooi. In IJmuiden bleek promotieklasser Kijkuit een paar maatjes te groot: 3-1.

De avond begon nog voorspoedig; na een minuut of 10 kwamen we al op voorsprong door een afgaande telefoon bij de tegenstander van ondergetekende aan het eerste bord. Dit leverde gemengde gevoelens op. Leuk dat je voor staat, maar absoluut niet bevredigend en erg lullig voor de persoon in kwestie. Al snel bleek wat het euvel was; de telefoon was wel uitgeschakeld maar de wekfunctie daarentegen deed het uitstekend....

Ondanks de voorsprong werd het (helaas) nooit echt spannend.
Vooral op de borden 2 en 3 werden respectievelijk Chris en Joost genadeloos op hun tekortkomingen gewezen. Chris moet het niet hebben van zijn openingen en dat breekt je dan toch wel op tegen iemand met een rating van 2000+. Hij werd in een Siciliaans gambiet compleet overspeeld en na een zet of twintig kon hij de handdoek gooien: 1-1.

Voor Joost werd het een zeer leerzame avond. Zoals gewoonlijk opende hij zeer degelijk maar de lef ontbrak om op zoek te gaan naar actief tegenspel. Daarnaast begint Joost zijn tijdnoodverslaving zorgwekkende vormen aan te nemen. Voor de eerste 15 zetten had hij maar liefst een uur meer nodig dan zijn tegenstander! Deze wist hier wel raad mee, richtte al zijn stukken op de koningsvleugel en maakte het keurig uit. Hiermee was het doek voor het team gevallen.

Tenslotte Jaap op het vierde bord. Hij kwam zeer gedrukt te staan en leek langzaam aan weggeschoven te worden. Nadat ik me een tijdje prima had vermaakt aan de bar (lekker die Amstel 1870!) besloot ik maar weer eens een blik te werpen op Jaap zijn bord en hij bleek zijn tijd goed te hebben besteed. Een pion achter maar wel actief tegenspel en een ijzersterke loper. Het uitbuiten van zo'n voordeeltje is echter een heel ander verhaal en dat ging Jaap minder goed af; einduitslag 3-1.

André Beemsterboer