Tweede masterclass wederom een succes

door schaakgrootmeester Genna Sosonko

de masterclass in beeld

de besproken partijen

Schaakclub Kijk Uit organiseert jaarlijks een masterclass voor schakers uit de IJmondregio. Elk jaar wordt een bekende topgrootmeester uitgenodigd om aan de hand van een drietal ingestuurde partijen de spelers en het publiek uit te leggen waar het spel verbeterd kan worden. Een leerzame middag voor de 25 deelnemers uit de regio.

Sosonko laat zien waar Sebastiaan van Westerop beter kon spelen

Dit jaar waren Sebastiaan van Westerop (schaakclub Kijk Uit / IJmuiden), Rick Duijker (schaakvereniging de Wijker Toren / Beverwijk) en Paul Lieverst (schaakvereniging Excelsior / Heemskerk) uitgenodigd. Zij zonden ieder een partij in die door grootmeester Genna Sosonko voorafgaande aan de middag was geanalyseerd en van commentaar voorzien. Extra leuk was dit jaar dat in het geval van de partij van Sebastiaan van Westerop ook tegenstander Wim Rakhorst aanwezig was zodat zowel de wit- als de zwartspeler het spel kon toelichten. Wat tot een leuk "inkijkje" leidde in de psychologie van beide spelers. Op de kritieke momenten liet Sosonko zien waar het anders kon aan de hand van partijfragmenten uit de praktijk van topgrootmeesters.

De partij van Paul Lieverst wordt behandeld

Ook de partij van Paul Lieverst tegen Peter Poncin werd aan een analyse onderworpen. Ook hier had Sosonko veel leerzame aanwijzingen en een heldere uitleg over de te voeren strategie in de ontstane stelling. Ook vlijmscherpe kritiek over het door zwart (Poncin) gekozen plan ontbrak niet als hier aanleiding voor was. De bespreking van de partij van Rick Duijker kon helaas niet doorgaan omdat de speler onverwacht niet kwam opdagen. Maar dit was geen probleem voor Genna, die hiervoor in de plaats een (verlies)partij uit zijn eigen praktijk behandelde. Ook dit gaf weer een heel goed inzicht in de gedachtewereld van een schaakgrootmeester en een boeiende afsluiting van de middag.

Sosonko toont een partij uit zijn eigen praktijk

Al met al na de masterclass met Vlastimil Hort in 2007, was dit een uitstekende opening voor het schaakjaar 2008. De uitstekende trainer (ooit in een ver Sovjet Russisch verleden de trainer van de legendarische oud-wereldkampioen Michail Talj) en oud topgrootmeester zorgde ervoor dat alle deelnemers terug konden kijken op een perfecte schaakmiddag verzorgd door schaakclub Kijk Uit, de Stichting Schaakpromotie IJmond, en sponsor Corus. De masterclass van volgend jaar staat al weer in de planning, wederom hoopt de organisatie een bekende grootmeester te strikken.

Sinclair Koelemij