Tweede ronde zonder verrassingen

Keizercompetitie ronde 2

Een twintigtal schakers had zich bij wedstrijdleider Ingmar Visser aangemeld om de strijd tegen elkaar aan te gaan in ronde twee van de keizercompetitie van Kijk Uit. Op papier stonden een paar interessante partijen waardoor het een lange avond beloofde te worden.
Tom van de Vlugt, Tom Noordzij, Maarten Gouda en Kees Giesberts dachten heel anders over deze lange avond want binnen het uur waren hun partijen voorbij. Tom van de Vlugt won door preciezer spel van naamgenoot Noordzij en Kees Giesberts wist in een bijna vlugger partijtje Maarten tot overgave te dwingen. Dirk Geels speelde met zwart tegen zijn angstgegner Floor Schoone en ondanks de logica van Dirk, als a wint van b en b wint van c dan moet a van c winnen, gebeurde waar hij al bang voor was. Dirk kon zijn koning neerleggen en opgeven. Ook Wim Geels moest opgeven. Zijn tegenstander, René Koens, wist handig gebruik te maken van een foutje van Wim en kon de partij rustig uitschuiven.

Patrick de Koning speelde slim remise tegen Sjef Rosier

In de partij tussen Sebastiaan van Westerop en Arent van Nieukerken liet Arent zien dat er dit jaar rekening met hem gehouden moet worden. Wist hij vorige week clubkampioen André Kunst op remise te houden, nu mocht Sebastiaan in het stof bijten.
In de partij André Hennipman tegen Dick Wijker speelde Dick ongewild voor Sinterklaas en gaf een stuk en kwaliteit weg. Omdat spartelen geen optie was voor Dick, gaf hij zich maar snel gewonnen. Iemand die zich absoluut niet gewonnen wilde geven was Patrick de Koning. In zijn partij tegen Sjef Rosier stond hij op een gegeven moment zelfs twee pionnen achter maar door zijn loper slim op te stellen wist Patrick er nog een remise uit te slepen. Een andere partij die lange tijd op remise dreigde uit te lopen was die tussen Sinclair Koelemij en Andries Visser. In het eindspel was Sinclair echter gehaaider dan Andries en dus kon Sinclair het punt achter zijn naam schrijven. Wie ook met een gewonnen wedstrijd wegkwam was Ingmar Visser. In zijn partij tegen Dick Kruijff stond hij ruim achter maar Dick had teveel tijd gebruikt zodat zijn vlag viel en Ingmar reglementair winnaar werd.
In de partij tussen André Kunst en Jan Jansen speelde tijd ook een grote rol. In het middenspel had Jan een mooie stelling opgebouwd maar in de tijdnoodfase viel de stelling aan diggelen en kon André zijn eerste winst van dit seizoen achter zijn naam zetten.

Sjef Rosier