Hoop en vrees bij schaakclub Kijk Uit

Keizercompetitie ronde 4

Waar iedereen al lange tijd op gehoopt had en door sommigen gevreesd werd, is afgelopen vrijdagavond bij schaakclub Kijk Uit gebeurd. De pas veertienjarige jeugdspeler Ingmar Visser versloeg voor het eerst in zijn schaakcarrière eerste teamspeler en koploper in de seniorencompetitie, Sebastiaan van Westerop, in een officiële partij met normale bedenktijd. Met deze overwinning is definitief de hegemonie van de oude garde bij de schaakclub doorbroken. De ouderen zullen voortaan terdege rekening moeten houden met de aanstormende jeugd. En die jeugd komt eraan want op diezelfde avond maakte Wim Dijkman zijn debuut bij de senioren. Hij verloor weliswaar van Tom Noordzij, ook al een jeugdspeler die pas zijn derde partij bij de volwassenen speelt, maar de toon is gezet.
Helaas kon André Hennipman het huzarenstukje van Ingmar niet evenaren tegen oude rot in het vak André Kunst; te passief spel werd zijn ondergang.
Wim Geels hield het lange tijd vol tegen routinier Dick Kruijff, maar moest in het verre eindspel toch het hoofd buigen. Zijn gevangen paard deed hem de das om. Ook in de partij tussen Sjef Rosier en Floor Schoone ging het lange tijd gelijk op. Totdat Sjef met toren de witte stelling wist binnen te dringen en een stuk won. Daarna was het een kwestie van techniek om de partij op zijn naam te schrijven.
Dirk Geels en Siebren Frolich speelden een loodzware partij die de hele avond duurde. De winstkansen wisselden verschillende keren van speler totdat Siebren een fatale fout maakte en zijn dame verspeelde. Met het zweet nog op de rug maar met een voldaan gevoel verliet Dirk de speelzaal.
Ook in de overige partijen werd flink strijd geleverd zodat het een welbestede schaakavond was.

In de promotieklasse van de Noord-Hollandse competitie die afgelopen zaterdag van start ging, verloor het verzwakte eerste team van Kijk Uit met grote cijfers van ZSC Saende uit Zaandam. Het team zal nog een zware dobber krijgen om zich te handhaven in deze sterke klasse.

Het eerste team van Kijk Uit (rechts) tegen ZSC Saende

Meer informatie over het schaken in IJmuiden is te vinden op de website van Kijk Uit: www.schaakclubkijkuit.nl.

André Kunst