Peter Hamersma verschalkt Sinclair Koelemij

Keizercompetitie ronde 23

Nu de clubcompetitie van schaakclub Kijk Uit halverwege is en de contouren zichtbaar worden van de koplopers en de achterblijvers, worden de spelers fanatieker. In schaakstellingen waar het voordeel flinterdun dus wordt geen genoegen meer genomen met remise maar wordt doorgevochten tot het gaatje. Zo ook in de partij tussen Peter Hamersma en Sinclair Koelemij. Beiden behoren tot de kopgroep. Sinclair offerde een stuk om de winst te forceren, maar Peter vond steeds de juiste verdedigingszet en werd uiteindelijk beloond met de overwinning.

Peter Hamersma versloeg Sinclair Koelemij

Koploper Sebastiaan van Westerop profiteerde hier optimaal van door verder uit te lopen via een overwinning op Jan Jansen. Ook André Kunst had baat bij het verlies van Sinclair, want door te winnen van André Hennipman passeerde hij Sinclair op de ranglijst.
In de subtop streden vader Andries en zoon Ingmar Visser. Hoewel Andries in groep een is geplaatst en Ingmar in groep twee, is Ingmar zijn vader in schaakkracht voorbij gestreefd. Voor de tweede maal dit seizoen versloeg Ingmar zijn vader.
Jan Geus maakte korte metten met Wim Geels. De onbeschermde koning van Wim was een gemakkelijke prooi voor de stukken van Jan. In de partij tussen Dirk Geels en Hajo de Vries ging het lange tijd gelijk op. Totdat Hajo zich vergiste en een toren wegblunderde.
Dirk de Waal is weer terug na een half jaar sabbatical en liet tegen Sjef Rosier zien dat hij het schaken nog niet verleerd is. Een vlotte remise was het resultaat. Het was sowieso een goede avond voor de familie de Waal, want zoon Guido won overtuigend van Kees Giesberts.
René Koens behaalde een fraai resultaat door remise te spelen tegen de sterkere Peter Duijn. Louwe Post won vrij eenvoudig van Tom van der Vlugt. Nadat Tom zijn tweede stuk verloor, zag hij dat verder spelen zinloos was.
Nieuwkomer Andries Kouthoofd kon het nog niet bolwerken tegen de geslepen Johan van Velthuijsen. Maar door veel spelen zal zijn schaakkracht vanzelf toenemen.

André Kunst