Schaken bij het maanlicht

Keizercompetitie ronde 26

Vrijdag 22 februari. Het mooi gelegen complexje met de naam Jan Ligthart fungeert al weer een aantal jaren als thuishaven voor schaakclub Kijk Uit. Aangezien zij op dezelfde tijd en avond spelen als damclub IJmuiden is het op sommige avonden vrij druk en wordt er gekscherend wel eens gekuierd over uitbreiding van de locatie. En dat is precies het tegenovergestelde van wat de gemeente al jarenlangs ergens op de agenda heeft staan, namelijk: slopen die handel en nieuwbouw neerzetten, want dat levert toch geld op?!
Ook al is over het bovenstaande het een en ander al geschreven, ik moest het toch even kwijt.
Nu verder met datgene wat onze trouwe lezers graag willen weten, de uitslagen.
Louwe Post en Johan van Velthuijsen waren vandaag als eerste klaar. De nog regelmatig zijn huiswerk makende Louwe kwam beter uit de opening, zette een paard in de penning en sloot hem daarna op, waarna de overwinning een feit werd. Recent nieuw lid Andries Kouthoofd tegen Kees Giesberts werd vrij eenvoudig gewonnen door Andries, die zijn hoofd koel hield en profiteerde van de zwakke witte stelling. Sjef Rosier probeerde Siebren Frolich met wit in te sluiten, maar zwart had de goede antwoorden klaar, zodat in een gelijkstaand eindspel terecht remise overeen werd gekomen. De met wit spelende Hajo de Vries had niet al te veel problemen tegen Tom van der Vlugt. Na in het eindspel te zijn gepromoveerd was het voor Tom einde oefening. Peter Duijn vroeg in een betere stelling remise aan Wim Geels, die dit niet accepteerde en vervolgens achter de feiten aan liep en de partij op kon geven. De aan de raamkant gezeten André Kunst scheen last te hebben van het maanlicht, of hij dacht dat Colleen Otten het maanlicht zou kunnen absorberen, want ze stond zo goed als gewonnen. Maar hoe dan ook, de gordijnen gingen dicht, Colleen maakte een grote misstap (toch het maanlicht?) en André kon een punt bijschrijven. Overige uitslagen waren: Jaap Beekhuis - Ingmar Visser ˝-˝; Dick Wijker - Dick Kruijff 1-0; Patrick de Koning - Jan Geus 0-1; Arent van Nieukerken - Sebastiaan van Westerop 1-0; Andre Hennipman - Andries Visser 0-1; Dirk Geels - Özden Tuna 0-1.

Patrick de Koning