Felle strijd om het kampioenschap

Keizercompetitie ronde 27

De kampioenstrijd bij schaakclub bij Kijk Uit is in volle gang, zo verloor André Kunst kostbare punten aan Sinclair Koelemij. In een knap ingewikkeld eindspel verloor André het overzicht en Sinclair verschalkte zijn toren. Een prima opsteker voor Sinclair die zo weer een beetje aansluiting krijgt bij de top drie. Een andere speelster van dit illustere drietal, Colleen Otten, versloeg Peter Hamersma. Colleen had een dame plus pion en Peter had daar twee torens tegenoverstaan. Toen Colleen nog een pion dreigde te winnen, gaf Peter op. Te vroeg bleek achteraf.
In de subtop deed Dick Kruijff prima zaken. Met zijn beruchte Colle opening zette hij André Hennipman al in de openingsfase voor onoplosbare problemen. De koning van André in het open veld werd een gewillige prooi voor Dick.
Ook Jaap Beekhuis behield zijn positie bij de eerste tien. Tegenstander Andries Visser liet een pion slaan en zijn stelling veranderde in gatenkaas.

Jaap Beekhuis speelt in de top 10

Jan Geus had heel wat moeite met de studentikoze Dirk Geels. Na zijn schaaklessen was hij bijzonder taai voor Jan, die pas in de slotfase kon profiteren van een onnauwkeurige zet van Dirk.
Bij Louwe Post hadden de schaaklessen wat minder succes. Tegen een goed spelende Siebren Frolich verloor hij een stuk en die klap kwam hij niet meer te boven.
Patrick de Koning en Özden Tuna hadden na twee uurtjes spelen al een remisestelling bereikt. Het duurde nog wel even voordat het doordrong bij Patrick, maar uiteindelijk moest hij in een gelijkspel berusten.
Guido de Waal liet zien dat hij steeds sterker gaat schaken. Andries Kouthoofd, voor de derde maal op de schaakclub, moest de koning al vrij rap in de partij omleggen.
Aan de vier overwinningen op rij van Johan van Velthuijsen is vorige week een einde gekomen en ook nu ging het niet goed. Na ruim twee uur strijd moest hij het hoofd buigen voor Kees Giesberts.

Andries Visser