Andries Visser ziet spoken

Keizercompetitie ronde 34

Een achttiental schakers had zich afgelopen vrijdagavond in het Jan Ligthart gebouw verzameld om de grijze massa eens te laten werken. Eén van hen van, Egbert Mulder, speelde voor het eerst bij Kijk Uit en mocht het opnemen tegen Kees Giesberts. Hoewel Kees een licht stuk voor stond wist Egbert zijn eerste partij in winst om te zetten en wellicht zullen zo aan het eind van het seizoen er nog een paar volgen.
Tom van der Vlugt is de man uit vorm, deze keer moest hij zijn koning neerleggen tegen Johan Velthuijsen. In de partij tussen de twee jeugdspelers Gregory van den Ende en Tom Noordzij trok Gregory aan het langste eind. Een andere jeugdspeler, Guido de Waal, moest het hoofd buigen voor Louwe Post. Guido liep in de ergste paardvork die je op het schaakbord tegen kon komen en verloor zijn dame. Voor Louwe was het daarna een gelopen koers.

Andries Visser

In de wedstrijd tussen Andries Visser en Jan Geus speelde zich een waar drama af. Andries die er iets beter voor stond, zag op het bord een matkans voor Jan Geus en dacht dit te moeten repareren ten koste van zijn stelling. Had hij beter gekeken dan had hij gezien dat dit spook achter de boom echt alleen zijn hersenspinsel was en had hij de partij misschien niet verloren.  Visser junior lette beter op. Met dodelijke precisie legde hij de fouten in het spel van Jan Jansen bloot en dwong hij zijn tegenstander tot opgave.
Degene die de gehele avond met zijn rug tegen de muur stond was Dirk Geels. Zijn tegenstander Sjef Rosier wist hem vrij snel speelvelden af te snoepen en nam de koningstelling onder vuur. Dirk doorzag het heilloze van zijn missie en gaf op.
Goede zaken deed André Kunst, op weg naar prolongatie van zijn titel wist hij Colleen Otten te verslaan. Met nog een paar wedstrijden te gaan staan André en Sebastiaan van Westerop los van de rest van het veld, zodat de komende weken de spanning nog te snijden zal zijn.

Sjef Rosier