André Kunst clubkampioen van schaakclub Kijk Uit

Ingmar Visser en Dirk Geels winnaars van groep 2 en 3

Keizercompetitie (laatste) ronde 39

Zelden verliep het clubkampioenschap van schaakclub Kijk Uit zo spannend als dit seizoen. Bij het ingaan van de laatste ronde hadden nog drie spelers kans om de titel mee naar huis te nemen: André Kunst, Sebastiaan van Westerop en Colleen Otten. De computer had André ingedeeld tegen Sebastiaan en Colleen moest het opnemen tegen Sinclair Koelemij, de nummer vier op de ranglijst.
Colleen maakte in de opening al snel een fout en verloor een pion. Met kunst en vliegwerk probeerde ze de schade nog te herstellen, maar het mocht niet meer baten Sinclair maakte de partij vakkundig uit.

Sinclair Koelemij versloeg Colleen Otten

Door dit resultaat was de partij tussen Sebastiaan en André beslissend voor het kampioenschap. André had het iets makkelijker met de wetenschap dat remise voldoende was voor de titel. Bij winst voor Sebastiaan zou hij echter de titel veroveren. De strijd ging lange tijd gelijk op totdat André in het middenspel een pion wist te veroveren. Er ontstond een dame-eindspel op het bord met de betere kansen voor André. Een foutief schaakje van Sebastiaan leverde André uiteindelijk de winst op. Hiermee veroverde André voor de tweede keer in zijn schaakcarrière de titel clubkampioen van Kijk Uit.

De strijd om de titel tussen Sebastiaan van Westerop en André Kunst.

Groep twee werd met overmacht gewonnen door Ingmar Visser. Zelfs zijn zwakke eindsprint van half punt uit vier partijen bracht hem niet meer in gevaar. Opmerkelijk was de winst van Dick Wijker op Sjef Rosier. De partij werd beslist zonder dat maar ook één pion was geslagen.
In groep drie moest Dirk Geels nog onverwacht knokken voor de punten. Zijn onaantastbaar veronderstelde leiderspositie werd toch nog bedreigd door zijn broer Wim. Maar winst op Siebren Frolich bezorgde Dirk alsnog de titel in groep drie. Doordat Wim verloor in deze laatste ronde moest hij zelfs zijn tweede plaats afstaan aan naaste concurrent Louwe Post en eindigde op de derde plaats.

André Kunst