Kijk Uit verliest schaakderby tegen Santpoort

Kijk Uit 1 - Santpoort 1    3½ - 4½

Met het kleinst mogelijke verschil heeft Kijk Uit 1de belangrijke wedstrijd tegen Santpoort verloren. Ons eerste team was danig verzwakt door afwezigheid van maar liefst drie vaste teamspelers: Arent van Nieukerken (Polen),  Peter Hamersma (Frankrijk) en Jan Geus (ziek). Toch hebben de drie invallers het uitstekend gedaan. Met twee punten uit drie wedstrijden hebben zij de nederlaag nog enigszins dragelijk gemaakt. Het verlies was geheel te wijten aan de drie kopbordspelers die geen van allen ook maar een half puntje wisten te scoren.

De wedstrijd begon nog goed met een degelijke remise van Sebastiaan van Westerop tegen de sterke Martijn de Roode, een van de twee schakende zonen van Peter de Roode. Maar hierna ging het snel bergafwaarts. Colleen Otten, dit keer aan het eerste bord om te tegenstanders te verrassen, verloor een pion tegen Peter de Roode en kwam dit verlies niet meer te boven. André Kunst speelde een abominabele partij tegen jeugdtalent Ilias van der Lende. Tijdens de laatste IJmondvierkampen in Wijk aan Zee wist André nog te winnen met het Frans maar dit keer kwam hij er niet aan te pas. In alweer een Franse opening maakte hij enkele fouten die door Ilias goed werden uitgebuit. Ook Sinclair Koelemij had geen schijn van kans tegen het andere Santpoortse jeugdtalent Miguoël Admiraal.

Colleen Otten - Peter de Roode Sinclair Koelemij - Miguoël Admiraal

Zodoende stonden we halverwege de wedstrijd met ½ - 3½ achter. Gelukkig maakten Ingmar Visser aan bord acht en Jan Jansen aan bord zeven remise. Vooral de remise van Ingmar tegen Bert Stangenberger was prima gespeeld zeker gezien het grote ratingverschil van 300 (!) punten. Jan Jansen daarentegen moest nog flink knokken tegen de ratingloze Stefan Fokkink.

Peter van Nieuwenhuizen speelde een prima partij tegen Xander Schouwerwou. Over de uitkomst van het eindspel waren de toeschouwers verdeeld. Velen hielden het op remise maar Peter wist de vijandelijke koning van de vrije h-pion weg te houden en kon zodoende de winst binnenhalen.

Peter van Nieuwenhuizen - Xander Schouwerwou

Tenslotte de derde invaller Andries Visser. Andries speelde tegen Hans Kors, een oude bekende die nu in Leiden woont en studeert. Hans is de laatste tijd een stuk sterker geworden; in de interne competitie van L.S.G. heeft hij een TPR van 2155. Maar Andries liet zich daar niet door imponeren. Nadat twee keer een remiseaanbod was geweigerd door Hans kromde hij zijn rug en ging er eens goed voor zitten. En dat had effect want in de spannende eindfase van de partij zette Andries Hans mat. Prima gespeeld!

Door dit verlies dachten de Kijk Uit spelers dat degradatie uit de promotieklasse een reëel gevaar was geworden. Toen echter zondagochtend alle uitslagen op de NHSB site werden gepubliceerd bleek dat vrouwe fortuna ons goed gezind was. Door winst van De Waagtoren 3 op Aalsmeer 1 is de kans dat we degraderen uitermate klein geworden. Zie de tussenstand in de promotieklasse hieronder. Alleen als Aalsmeer wint en het bordpuntenverschil met Kijk Uit van 5½ punt weet te overbruggen én als De Wijker Toren een beter resultaat behaalt met 2 bordpunten meer dan Kijk Uit tegen de koploper Het Witte Paard, alleen dan degradeert Kijk Uit. En dit alles onder de aanname dat Santport wint van De Waagtoren 3 en dat Kijk Uit verliest van De Waagtoren 2. Als, als, als..... maar ja, je weet maar nooit. Gewoon de laatste wedstrijd winnen is het beste.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 1 (1818)   -   Santpoort 1 (1960)     3½ - 4½
Colleen Otten (2021) - Peter de Roode (2166) 0 - 1
André Kunst (1962) - Ilias van der Lende (2018) 0 - 1