Eerste winst voor Kijk Uit 2

Kijk Uit 2 - De Kennemer Combinatie 10    5˝ - 2˝

Na het teleurstellende verlies tegen HWP Haarlem in de 2e ronde heeft het 2e team van Kijk Uit haar eerste winst van dit seizoen te pakken. Slachtoffer was de Kennemer Combinatie, een fusie van schaakclub Bloemendaal en Het Oosten uit Haarlem.

Het team miste vaste speler Özden Tuna, maar een evenwaardige vervanger was gevonden in de persoon van Dirk Geels. Door ziekte miste de Kennemer Combinatie hun 2e bord speler, zodat Ingmar Visser zonder spelen een punt kon bijschrijven.

De voorsprong werd door verlies van 1e bord speler Dick Wijker weer teniet gedaan. Dick liet toe dat wit het centrum bezette (1. e2-e4 b7-b6 2. d2-d4 Lc8-b7 3. Pb1-c3) en bleef de hele partij passief staan. Na stukverlies moest Dick opgeven. Tussenstand 1 - 1.

Jan Jansen aan bord 3 bracht het team weer op voorsprong. In de eerste tijdnoodfase had Jan twee pionnen veroverd waarna het toreneindspel een kwestie van techniek was. Tussenstand 2 - 1.

De voorsprong werd nog verder uitgebouwd door degelijke winstpartijen van Floor Schoone en Jaap Beekhuis. Floor won na een damegambiet twee pionnen waarna zijn tegenstander het nutteloze van de strijd inzag en opgaf. Jaap speelde een partij met zogenaamde ezelsoren (a3, h3, a6 en h6). Op een bord vol met stukken won Jaap pardoes de vijandelijke dame en daarmee de partij. Tussenstand 4 - 1.

Matchwinnaar Dirk Geels

Slechts één remise scheidde het team van de overwinning. De bevrijdende remise werd binnengehaald door invaller Dirk Geels, waarmee Dirk de matchwinnaar werd. Een gewonnen staand dubbel toreneindspel veranderde in een pionneneindspel. Hier maakte Dirk een klein foutje waardoor het eindspel net niet meer te winnen was. Tussenstand  4˝ - 1˝..

Andries Visser kwam na een klassieke Spaanse partij ook in een gewonnen stelling terecht maar omdat de wedstrijd al gelopen was besloten beide spelers tot remise. Tussenstand 5 - 2.

André Hennipman tenslotte belandde ook al in een gewonnen stukkeneindspel maar door een verkeerde manoeuvre moest hij nog vechten om de remise veilig te stellen, hetgeen uiteindelijk lukte. Eindstand 5˝ - 2˝.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2 (1542)   -   Kennemer Combinatie 10   (1493)     5˝ - 2˝