Kijk Uit 2 levert knoeiwerk

Excelsior 3 - Kijk Uit 2    5 - 3

Ongeconcentreerde, nonchalante en niet uitgeslapen spelers hebben ons tweede team de das omgedaan. Tegen een op papier veel zwakkere tegenstander werd geknoeid dat het een lieve lust was met als resultaat een gevoelige nederlaag.
Het team was op volle oorlogssterkte aangetreden. De plotseling verhindering van Floor Schoone werd ruimschoots gecompenseerd door invaller Patrick de Koning, de ongeslagen topscorer van het derde team. Excuses waren dus niet voor handen.

De ellende begon al vroeg in de wedstrijd. André Hennipman speelde met wit tegen de geslepen Wim Spanjaard. Een schijnoffer van zwart in het vierpaardenspel werd door André verkeerd behandeld. De daarop volgende verzwakking van de witte koningsvleugel werd door zwart prima benut en na een uurtje keek André tegen een ondekbaar mat op g2 aan.

Andries Visser wist in een prima gespeelde partij, een gesloten Siciliaan, de stand weer recht te trekken. Een in het nauw gedreven toren werd door Andries vakkundig verschalkt waarna zijn tegenstander onmiddellijk opgaf.

Ook Patrick de Koning speelde met zwart ook een prima partij. Een doorstoot in het centrum bracht wit in grote moeilijkheden. Ondanks de ruil van zijn fantastische loper tegen een kreupel paard hield Patrick goed spel. Wit bezweek onder de druk, blunderde een stuk weg en gaf op.

Patrick de Koning en Jaap Beekhuis Özden Tuna en André Hennipman

Tussenstand 1 - 2 in ons voordeel. Maar met deze twee overwinningen was de koek op want de rest van het team bakte er weinig van. Lees verder en huiver.

Özden Tuna speelde zijn eerste bondspartij van dit seizoen. In de Scandinavische verdediging won hij een pion. Helaas is het zelfvertrouwen van Özden door te weinig spelen nog niet voldoende gegroeid. Zelfs met de pion voorsprong vroeg hij aan de teamleider of hij remise mocht aanbieden. Uiteraard moest hij doorspelen. Maar in het vervolg wist Özden zijn materiele overgewicht niet om te zetten in winst. Sterker, hij werd bijna onder de voet gelopen op de koningsvleugel. Met een herhaling van zetten sleepte Özden er nog net een remise uit.

Ingmar Visser was naar eigen zeggen te slaperig om een goede partij te spelen omdat zijn vader hem die ochtend per abuis een uur te vroeg gewekt had. Mijns inziens had het meer te maken met ongeconcentreerd spelen en te weinig achter het bord zitten. Feit is dat Ingmar kansloos van het bord werd gezet.

Jan Jansen moest aantreden tegen de beruchte Jeanne Potters. Met wit werd Jan geconfronteerd met het Boedapester gambiet (1. d2-d4 Pg8-f6 2. c2-c4 e7-e5?!). Bekend is dat wit niet stug de gewonnen pion moet blijven verdedigen maar de pion moet teruggeven om zodoende een ontwikkelingsvoorsprong op te bouwen. Jan wist dit gelukkig ook, gaf de pion terug en offerde er zelfs een. Een incorrect offer, want in het paardeindspel kwam Jan zelfs twee pionnen achter. Met nog één minuut op de klok in de tweede tijdnoodfase wist Jan zijn pionnen terug te winnen, maar toen had hij al zijn bedenktijd verbruikt. Met de woorden "Wat een geknoei!" verdween Jan naar de bar.

Het toppunt van ellende werd veroorzaakt door Jaap Beekhuis. Met wit speelde Jaap een onregelmatige opening waarbij het zwarte spel veel trekjes vertoonde van de Leeuw. Gedurende de gehele partij ging de strijd gelijk op, maar in het laatste uur begon Jaap aan concentratieverlies te lijden. Jaap kwam verloren te staan en zijn tegenstander plantte zijn dame naast de koning van Jaap en riep mat. Jaap erkende zijn verlies en feliciteerde zijn tegenstander. Maar wat bleek..... Jaap had gewoon de dame met zijn koning kunnen slaan! Jaap had dus opgegeven in een gewonnen stelling. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat zijn tegenstander met een torenzet in plaats van de laatste damezet hem echt mat had kunnen zetten.

Als laatste was Dick Wijker nog aan het spelen aan het eerste bord. Ondanks dat jij weinig tijd achter het bord spendeerde, was Dick er in geslaagd een pion te winnen. Hoewel de stelling niet gemakkelijk was, was hij wel gewonnen. Toen Dick echter vernam dat de wedstrijd in totaal al verloren was, gaf hij de partij remise.

Excelsior 3 (1437)   -   Kijk Uit 2 (1553)     5 - 3
W. van Koppen (1504) - Dick Wijker (1676) ˝ - ˝