Kijk Uit 2 sluit seizoen af met overwinning

Kijk Uit 2 - De Uil 5    5˝ - 2˝

In de laatste ronde van de NHSB bondscompetitie heeft Kijk Uit 2 nog een keer zijn tanden laten zien. Ondanks dat we met drie invallers moesten aantreden werd De Uil uit Hillegom met grote cijfers verslagen. Misschien dat de spiksplinternieuwe digitale schaakklokken onze teamleden tot deze grootse daden hebben aangezet.
Jan Jansen die reeds drie keer had ingevallen in het eerste team mocht volgens de NHSB reglementen niet meer meespelen. Ook Özden Tuna (buitenland) en Floor Schoone (werk) waren verhinderd. Voor hen vielen in Louwe Post, Wim Geels en Sjef Rosier. Alle drie hadden de dag ervoor ook al gespeeld voor het derde team in een uitwedstrijd tegen Purmerend.
Dat laatste gegeven speelde misschien mee voor Louwe want hij verloor zijn partij in korte tijd kansloos. "Kluitjesvoetbal" aldus de teleurgestelde Louwe en "te laat rokeren" waren de oorzaak van zijn verlies.
Wim had geen last van de wedstrijd van gisteren want in een supersnel gespeelde partij (30 zetten in ˝ uur) maakte hij korte metten met zijn tegenstander. Een eindspel met een kwaliteit en een pion meer bracht hij voortvarend tot winst.
Voor de derde invaller, Sjef, liep het niet goed af. Ondanks het twee-rijen systeem van zijn tegenstander kwam Sjef in een mindere stelling terecht. Met dame en toren werd zijn koning onder vuur genomen en even later stond hij mat. Sjef zit duidelijk in een dip want dit seizoen heeft hij geen enkel punt weten te scoren in de bondscompetitie.

Invallers Wim Geels en Sjef Rosier

Hoewel we met 1 - 2 achter stonden, was er geen paniek want op de resterende borden stonden we goed tot gewonnen. Kopman Dick Wijker was na een Italiaans vierpaardenspel met dame en paard de witte stelling binnengedrongen. Dick kon mat in twee geven maar zag het niet. In plaats daarvan dwong hij remise af door herhaling van zetten. Een kort moment van schaakblindheid zullen we maar zeggen.
Naast Dick speelde Ingmar Visser op bord twee een koningsfianchetto. Hoewel dat nu niet bepaald een agressieve opening is, kwam er toch een scherpe stelling op het bord. Ingmar was namelijk op beide vleugels met een pionnenopmars begonnen. Waarschijnlijk heeft hij dat van Jan Geus geleerd, want die is ook een groot liefhebber van pionnenstormen. Ingmar offerde twee pionnen in de hoop de vijandelijke dame te kunnen winnen maar zijn tegenstander verhinderde dat door de kwaliteit terug te offeren. Hierna nam Ingmar met dame en toren de zwarte koning onder vuur waarna hij alsnog de dame won. Zijn tegenstander gaf meteen op.
De stand was intussen gelijk getrokken: 2˝ - 2˝.
Jaap Beekhuis was door het ontbreken van enkele vaste teamspelers een paar borden omhoog geschoven. Dat deerde hem in het geheel niet. Na de opening stond Jaap een gezonde, weliswaar geďsoleerde maar ver vooruitgeschoven vrijpion voor. Die ging verloren maar een gunstig paardeneindspel resteerde. Jaap forceerde twee nieuwe vrijpionnen die hard begonnen te lopen. Eén zet voordat de pion tot dame promoveerde gaf zijn tegenstander op.
Andries Visser moest met wit de Svesnikov variant van het Siciliaans bestrijden. Zijn tegenstander maakte op de zesde zet reeds een fout waarna Andries groot voordeel verkreeg. Na afruil van stukken resteerde een gewonnen eindspel dat Andries gemakkelijk won. Klik op het diagram om de partij na te spelen.

Klik op het diagram om de partij na te spelen
Andries Visser - Peter Kaptein.
Stand na 6. ... Lf8-e7?

Andries werd hiermee de matchwinnaar. Tussenstand: 4˝ - 2˝.
Alleen de partij van André Hennipman restte nog. André zag zich met zwart geplaatst tegenover het koningsgambiet. Er ontstond een ingewikkeld stukkenspel dat uiteindelijk overging in een dame en twee torens tegen dame en twee torens eindspel. Zijn tegenstander praatte af en toe hard op en wees de dreigingen op het bord aan. Hoewel eigenlijk verboden was het wel handig voor André. Maar ook wel irritant, vooral toen hij, achter het bord gezeten, met zijn teamgenoten begon te spreken. Ook bood hij remise aan terwijl hij niet aan zet was, met de woorden: "Het is al laat en ik moet naar huis, zullen we er remise van maken?". Daar voelde André weinig voor en terecht. Nadat hij met dame en torens de stelling was binnengedrongen, won hij de dame en daarmee de partij.

Met deze overwinning is ons tweede team op de tweede plaats geëindigd. Toch niet slecht als je bedenkt dat we met een forse nederlaag begonnen tegen HWP en een onnodig verlies tegen Excelsior leden. Volgens de teamleider had er meer in gezeten.
Helaas bestond de poule uit 6 teams zodat we slechts 5 wedstrijden konden spelen. Volgend seizoen zullen we de NHSB competitieleider vragen om ons in te delen in een normale poule van 8 teams.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 2 (1479)   -   De Uil 5 (1402)     5˝ - 2˝