Geflatteerde nederlaag Kijk Uit 3

Kijk Uit 3 - Z.S.C. Saende 5    1½ - 6½

Drie jaar geleden stopte het derde van schaakclub Kijk Uit als achttal en gingen de strijders als viertal verder, maar sinds afgelopen vrijdag spelen we weer als achttal. En om dit heugelijke feit te vieren zou een overwinning natuurlijk zeer welkom zijn geweest, maar geheel in de rijke traditie van dit team waren de capriolen op het bord te wonderlijk om daadwerkelijk de winst te pakken. Nu zou een overwinning op Z.S.C. Saende 5 ook als een enorme meevaller zijn verwelkomd, want het derde speelde zonder drie vaste krachten.

Maar toch met goede moed begonnen we onze wedstrijd en na een uur spelen zag het er op de borden nog alleszins acceptabel uit. Maar ja schaken duurt nu eenmaal langer dan een uur, en met die wetenschap was de teamleider toch niet helemaal gerust. Die intuïtie bleek niet ongegrond.

De kop- en staartborden: Peter Duijn (1), Patrick de Koning (2), Guido de Waal (7) en Kees Giesberts (8)

Als eerste verdween Louwe Post van het wedstrijdbord. Nu was Louwe toch echt een beetje ontgoocheld. In zijn vertrouwde stijl met een pionnetje op g6 en de loper op g7 had hij pardoes in plaats van g6, f6 gespeeld. Nog niet zoveel aan de hand natuurlijk, maar Louwe kwam daarna absoluut niet meer in zijn spel. Louwe ging dwalen met zijn paarden, liet de damevleugel onontwikkeld en kreeg uiteraard de kous op de kop.
Niet veel later kwam Siebren Frolich binnen met als resultaat remise, en om het in zijn woorden te vertellen 'muurvast' . Een kleine kanttekening hoort hier wel bij, bijna alles stukken stonden nog op het bord.

Daarna ging het hard. Kees Giesberts verloor in aanvang van zijn partij een toren, maar speelde tot het einde een bijzonder spannende partij en Kees was ondanks zijn verlies een tevreden mens.

Kees Giesberts speelde zijn eerste bondswedstrijd voor Kijk Uit

Guido de Waal speelde ook een heel behoorlijke partij, ware het niet dat Guido zich verslikte in de 'en passant' regel. Die zorgde er voor dat de h-lijn open kwam en Guido met dame en toren werd matgezet.

Guido de Waal (rechts) speelde ook zijn eerste bondswedstrijd voor Kijk Uit

De strijd werd nu echt een beetje problematisch. Als we nog wilden winnen moesten onze vier bovenste borden de winst pakken. Drie borden stonden vrij goed en alleen Sjef Rosier stond er niet al te rooskleurig voor, dus wie weet? Even later had Kijk Uit 3 er daadwerkelijk een punt erbij. Patrick de Koning had de jacht op de geïsoleerde pion van zijn tegenstander met succes bekroond en won zijn partij.

De middenborden: Sjef Rosier (3), Hajo de Vries (4), Louwe Post (5) en Siebren Frolich (6)

Maar deze opleving van Kijk Uit 3 was slechts van korte duur. Hajo de Vries, in een zeer florissante stelling, kreeg een penning te verwerken op toren en koning en kon opgeven. Bij Peter Duijn was het nog tragischer, een stuk meer werd in een mum van tijd omgezet in een stuk minder. Tja, als teamleider komen dan je eigen blunders boven drijven die je ooit op de borden hebt begaan en kan je alleen maar meevoelen.

Na dit alles ging Sjef Rosier wel terecht van het bord. Een aanval van dame en paard werd de koning van Sjef teveel. Na afloop hoorde ik Sjef nog mompelen dat hij een sterke tegenstander heeft gehad. Ik weet het niet, want ik heb de moed nog niet gehad om naar de uitslagen te kijken.

Kijk Uit 3 (1369)       -   Z.S.C. Saende 5 (1474)     1½ - 6½
Peter Duijn (1422) - Machiel Moes (1587) 0 - 1