Snelle tegenvaller nekt Kijk Uit 3

Santpoort 4 - Kijk Uit 3    5 - 3

Een van de belangrijkste wedstrijden voor Kijk Uit 3 is de derby met Santpoort. Vele wedstrijden zijn voor Kijk Uit 3 al op een bijna onverklaarbare wijze tegen onze buurman verloren gegaan. Maar ditmaal moest de winst eindelijk weer eens binnengehaald worden. Een compleet Kijk Uit 3 zou met wat tactische vondsten van de coach Santpoort 4 verslaan.

Nou, het liep weer eens anders.  Na een half uur spelen kon het plan de prullenbak in, want voorzitter Sjef Rosier had tegen jeugdspeler Menno Schaefer de keuze gehad: mat of dameverlies. Kortom de stukken konden de doos in. Sjef pakte zijn jas en verdween in een hoog tempo uit het polderhuis. Omstanders verkaarden dat Sjef ook in het hoge schaaktempo van Menno was meegegaan. Tja.....
Maar het schaakleven gaat nu eenmaal verder, en het was aan zeven resterende spelers om er nog iets van te maken. Siebren Frolich had op het oog ondanks een stuk minder een prima stelling tegen Paul van Zon op het bord. De vijandelijke koning van Paul leek niet lekker te staan, maar een zet van zijn tegenstander betekende afruilen die handel en Sieb stond met lege handen.
Louwe Post was de volgende die het stof beet. Een eindspel met loper minder werd een vol punt minder. 3 - 0 achter, allerlei doemscenario’s werden weer eens uit de kast gehaald. Maar gelukkig was het Wim Geels die de nul wegpoetste, met twee torens op de zevende rij won hij van Nico Schumacher.
En ook Dirk Geels deed het prima. In een eindspel met gillende tijdnood voor zijn tegenstander Leo Kruisselbrink won hij met dame tegen toren en loper; Dirk had de toren van Leo verschalkt.
De stand was nu 3 - 2  voor Santpoort en met een beetje geluk zou het misschien nog lukken, maar die droom werd ruw verstoord. René Koens, in gelijke stelling, moest in het eindspel zijn dubbelpion prijsgeven en de partij. En Peter Duijn, met materiaalachterstand maar in een onoverzichtelijke stelling, verloor ook zijn partij.
Als laatste moest Patrick de Koning nog iets van de eer redden. En dat deed hij! Met de prachtzet Pf3 bezorgde hij Ton Haver hoofdbrekens: mat of twee pionnen minder plus uitgerookte koning. Daarna was het voor Patrick niet moeilijk meer en fatsoeneerde hij enigszins de eindstand.

Patrick de Koning redde de eer. En hoe!

In de bar samen met Patrick, waar was de rest van het team? En met onze gastvrije Santpoortse collega’s namen we nog even de partijen door onder het genot van een paar biertjes en bitterballen. Het schijnt dat Peter Duijn met Pf5 in de eindfase eeuwig schaak heeft gemist en Louwe Post met één zet de toren van zijn tegenstander had kunnen bemachtigen. Dat laatste was niet van belang  want ook dan zou de partij verloren zijn gegaan. Zo hoor je nog eens wat.

Gedetailleerde uitslagen

Santpoort 4 (1492)   -   Kijk Uit 3 (1366)     5 - 3