Pak slaag voor Kijk Uit 3

Purmerend 6 - Kijk Uit 3    7 - 1

Donderdag 3 april was de laatste bondswedstrijd van het paradepaardje van Kijk Uit. Dit was ook één van de weinige keren dat ons team compleet ten tonele kon verschijnen. En met de gedachte in het achterhoofd dat er voor beide teams niets meer op het spel stond dan de eer van het team, kon een ieder van ons zijn schaaktalenten botvieren op de tegenstrevers. Na de inzegening der stukken was het dan zover.
Kopman vandaag was Peter Duijn, die begon met c4 en zijn opponent antwoordde vrij direct met f5. Daarna kon ik het spel niet meer volgen want mijn rivaal op het tweede bord begon valletjes in te bouwen waar ik even de tijd voor nodig had om die te omzeilen en zelf wat te gaan proberen.
Chauffeur Sjef zat achter het derde bord, en ergens in het middenspel kwam hij ergens een kwaliteit achter. Ook Siebren op bord acht zat niet lekker in zijn velletje en stond op het moment dat ik even een rondje langs de borden maakte een toren tegen een pion achter. Louwe op bord zeven stond gelijk, zoals ook de gebroeders Geels op de borden vijf en zes. Alleen René bij het vierde bord stond iets beter. Met een beetje geluk konden we hier in totaal misschien wel een matchpunt binnenhalen.
Rond kwart over negen was de eerste speler klaar. Wat er over was op het bord heb ik geen idee van, maar Louwe had het eerste halfje binnen, zowel voor het team als voor hem persoonlijk. Maar toen geschiedde het….. de stilte voor de storm.

Stil was het zeker een half uurtje, maar wat daarna aan kwam zetten was iets met 8.6 op de schaal van Richter. Op een paar borden tegelijk begonnen de naarlingen uit het End van Purmer rare capriolen op de stellingen van de Kijk Uiters los te laten, en bij de meeste van ons sneuvelde er dan ook wel iets op het strijdtoneel.
Onze kop(man van Jut) kreeg het heel zwaar te verduren. Met vijandige soldeniers op h3, g4 en f5 en zijn kort gerokeerde edelman, kon het niet goed gaan, want alleen een eigen soldenier op h2 en de edelvrouwe samen met een torenwachter op de andere flank…… Toen er ook nog een vijandige kamikaze torenwachter zijn stelling binnendrong, werd het aan zijn kant van het strijdtoneel alleen maar duisterder. Grote mistvlagen stegen ten hemel, en het was maar goed dat Peter vast op zijn stoel geketend zat, anders had hij ook omhoog gestegen. Nu op zijn Velsens gezegd: Peter was verslagen.
Op de andere borden ging het ook niet lekker, en binnen een half uur na Louwe stonden we met 4½ - ½  achter en konden de resterende krijgslieden alleen nog hun eigen eer redden, maar ook dat lukte maar één persoon.
Hier moet ik dan ook maar stoppen met dit verhaal, want anders zou een boekwerk nog te kort schieten om deze betreurenswaardige avond te beschrijven.
Als u heeft opgelet dan weet u nu de eindstand, maar voor de zekerheid nog maar een keertje alle uitslagen onder dit geschrevene.

Gedetailleerde uitslagen

Purmerend 6 (1454)   -   Kijk Uit 3 (1366)     7 - 1