Vreemdgangers bij Kijk Uit

Keizercompetitie ronde 1

Vrijdag 22 augustus 2008 - De vakanties zitten erop en iedereen kwam uitgerust en bruingebrand terug van vakantie. De een had in de zon gelegen en het schaken voor een paar weken vaarwel gezegd, de fanatiekere schakers hadden zelfs in hun vakantie de benodigde literatuur om beter te leren schaken meegenomen. Sommigen waren zelfs door Zweden gefietst om het hoofd weer geheel fris te krijgen voor het nieuwe seizoen. Er waren zelfs mensen "vreemd gegaan" door bij andere schaakclubs een toernooitje te spelen. Maar iedereen kwam naar de club met de intentie van "dit jaar gaat het gebeuren".
Twee nieuwe leden werden verwelkomen: Linda de Groot en Peter Groeneweg. De wedstrijdcomputer vond dat ze maar tegen elkaar moesten spelen. Peter kwam met zwart twee pionnen voor en wikkelde dat bekwaam af tot zijn eerste overwinning.

Jan Geus (links) won van Jan Jansen met een schitterend mat in drie

Tom van der Vlugt kwam tegen Kees Giesberts twee pionnen voor in een koning-toren eindspel, maar wist dit voordeel niet te incasseren en verloor alsnog. Bij de partij van Johan van Velthuijsen tegen Guido de Waal verzilverde Guido zijn stukwinst in een mooie partij in zijn voordeel. Zoon en vader Visser hielden het na een dubbele fianchetto van Ingmar op remise.
In de kopgroep liep Sebastiaan van Westerop in een valletje van Sinclair Koelemij en op dat niveau is dat dodelijk. André Kunst tegen Arent van Nieukerken werd remise. Jan Geus liet zien dat hij weer op de weg terug is door in een partij tegen Jan Jansen die tot de twintigste zet gelijk op ging, in het eindspel met een schitterende mat in drie de partij verzilverde. Egbert Mulder tegen Siebren Frolich was een gelijkopgaande partij die Siebren door een klein voordeel in het eindspel toch wist om te buigen in een zege.
Voorzitter Sjef Rosier was nog wat vermoeid van de vakantie en had er na twee pionnen achterstand tegen Dick Wijker niet zoveel zin meer in, kortom 0-1.
Van de gebroeders Geels was Dirk in vorm door een mooie overwinning op Patrick de Koning. Pas op het laatste moment en na veel gepieker zag Dirk een mat in drie waar Patrick geen antwoord ophad. Die goede vorm was bij Wim Geels afwezig. Reeds op de twintigste zet van zijn partij tegen Louw Post werd hij voor het blok gezet, een stuk verliezen of mat, hij koos voor het laatste. Voor Louw een goed begin van het nieuwe seizoen.

Louw Post