Wisselend succes jeugdspelers bij senioren

Keizercompetitie ronde 3

Vrijdag 5 september 2008 - De derde ronde van de seniorencompetitie bij schaakclub Kijk Uit leverde wisselend succes voor de jeugdspelers die bij de volwassenen meespelen. Oud-jeugdkampioen Dick Wijker kwam er niet aan te pas tegen seniorenkampioen André Kunst en kon al snel zijn spullen pakken. Ook zijn schaakmaatje Ingmar Visser kwam al heel snel tot de conclusie dat zijn opponente Colleen Otte weinig moeite had met zijn zwakke spel en ook hier verdwenen de stukken snel van het bord.
Jeugdspeler Guido de Waal daarentegen is op de weg naar boven. Tegen Sjef Rosier kwam hij na de opening al beter te staan. Dit benutte hij goed in het middenspel waarna Sjef het steeds moeilijker kreeg en uiteindelijk moest capituleren.

Guido de Waal (rechts) is op de weg naar boven

Andries Visser deed het aanzienlijk beter en kwam al vrij snel een pion voor te staan tegen Sebastiaan van Westerop. Na een lange zit stond hij dan ook gewonnen, maar de vermoeidheid kwam boven drijven en dat was een gelukje voor Sebastiaan die zo nog een half puntje mee kon snoepen. Patrick de Koning en Egbert Mulder deden er ook lang over om hun partij te beëindigen. Het was het eindspel waarin Egbert zijn loper op liet sluiten en zo een paar zetten met een stuk minder moest spelen en dat was genoeg voor Patrick om een belangrijke pion te pakken en daardoor uiteindelijk ook de winst. Jan Jansen liet zien waarom hij ook bij de (sub)top van de club behoort. Na een solide opening van zijn kant kwam Dirk Geels steeds meer onder druk te staan en kwam zo niet aan zijn eigen spel toe waardoor hij Jan de overwinning moest laten.  Overige uitslagen waren: R. Koens - T. v.d. Vlugt 1-0; K. Giesberts - H. de Vries remise; P. Groeneweg - A. Kouthoofd 0-1; J. v. Velthuijzen - L. de Groot 1-0; J. Geus -  S. Koelemij 0-1; S. Frolich - P. Duijn 0-1.

Patrick de Koning