René Koens' goocheltoeren

Keizercompetitie ronde 5

Vrijdag 19 september 2008 - Wedstrijdleider Ingmar Visser had het goed voor elkaar afgelopen vrijdag. Nadat hij ongeveer twintig schakers aan het denken had gezet ging hij zelf achter de bar in het Jan Ligthart gebouw staan.
In de top tien stonden een aantal aardige partijen op het programma. Zo moest Andries Visser na een reeks goede resultaten het opnemen tegen Arent van Nieukerken. Dat prestaties uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn bleek. Na wat materiaal geofferd te hebben wist Arent een overblufte Andries in een matcombinatie te lokken en de punten naar zich toe te trekken. Nieuwbakken top tien speler Louwe Post kreeg een koude douche, in zijn partij tegen Jan Jansen gaf hij Jan een paard cadeau en kon thuis gaan vertellen dat hij verloren had.

René Koens

Lijstaanvoerder Sinclair mocht het opnemen tegen Colleen Otten. Colleen zette de stelling van Sinclair onder druk en kon achterover gaan leunen om te kijken of Sinclair een oplossing wist voor zijn ontstane schaakprobleem. Helaas voor Sinclair kon hij de oplossing niet vinden. Colleen kon de punten bijschrijven en de competitie weer een beetje interessanter maken. Net onder de top tien Patrick de Koning mocht het opnemen tegen zijn grote vriend Peter Duijn. Vriendschap achter het bord bestaat niet en Patrick pikte al snel een stuk van Peter in. Na lang tegenspartelen en een paar liter Amstel moest Peter het punt aan Patrick laten. De partij tussen René Koens en Kees Giesberts was er een met veel wisselingen in het spelbeeld. René creëerde twee vrijpionnen en had op een gegeven moment zelfs twee dames op het bord staan. Enkele zetten later waren beide dames weg en had Kees de overhand om later zijn voorsprong weer in te leveren en René er met de punten vandoor te zien gaan.
In de overige partijen was het wit dat de winst binnensleepte. Nieuwkomer Paul Koper versloeg Johan van Velthuijsen, Sjef Rosier drukte Tom van der Vlugt van het bord, Peter Hamersma won van Dick Wijker en Wim Geels bewees dat de Siebren Frolich variant van het Schots niet helemaal klopte.

Sjef Rosier