Zonder dame is een schaker verloren

Keizercompetitie ronde 9

Vrijdag 17 oktober 2008 - Meer dan twintig Kijk Uiters hadden zich vrijdag gemeld bij wedstrijdleider Ingmar Visser zodat hij weer een aantal interessante wedstrijden uit de computer kon laten rollen.
Ook mocht Kijk Uit een gast uit de kop van Noord Holland verwelkomen. Niemand minder dan Fred Avis, de voorzitter van de Noord-Hollandse schaakbond mocht namens zijn vereniging Caïssa een competitie wedstrijd spelen tegen Arent van Niekerken. Fred kreeg wel een kopje koffie maar de overwinning bleef in Velsen. Arent maakte korte metten met de gast uit Hoorn en zette Kijk Uit op een 1- 0 voorsprong, volgende week zaterdag mag de rest van Kijk Uit het afmaken.
In de interne competitie was er zonder afspraak een nieuw thema uit de kast getrokken: schaken zonder dame. Peter Groeneweg, Johan van Velthuijsen en Tom van der Vlugt kwamen er achter dat dat moeilijk schaken is. Peter gaf zijn dame cadeau aan Paul Koper, die het stuk gretig aannam en de partij zonder veel moeite uitspeelde. Johan moest zijn dame afstaan aan Sjef Rosier en kon ook wat eerder naar huis. Tom van der Vlugt ten slotte verloor zijn dame aan Piet Lanser. Ook Piet kon de partij rustig uitspelen en met een overwinning naar huis gaan.

Piet Lanser won een dame en kon met een overwinning naar huis

Bij de partijen waar de dame iets langer op het bord bleef wist Dick Wijker te winnen van Wim Geels. Hoewel Dick een goede stelling op het bord zette moest hij toch nauwkeurig blijven spelen om het spel tot een goed einde te brengen. Louwe Post deelde de punten met René Koens en Peter Duijn deed hetzelfde met Siebren Frohlich. Jan Jansen speelde tegen Jaap Beekhuis, Jan won een stuk tegen een pion en kreeg van Jaap de felicitaties.
Aan de top van het klassement won Sinclair Koelemij van Patrick de Koning. Sinclair manoeuvreerde zich in een gewonnen eindspel en versterkte zijn koppositie. André Kunst moet zich weer naar boven vechten, in een enerverend gevecht met Ingmar Visser lukte dit vrijdag. Colleen Otten tenslotte drukte Andries Visser van het bord.

Sjef Rosier