Siebren Frolich valt aan

Keizercompetitie ronde 35

Vrijdag 8 mei 2009 - Dat de zomer eraan komt was te merken aan de opkomst van het aantal schaakliefhebbers bij schaakclub Kijk Uit, slechts zestien leden waren aanwezig dus het was voor de computer een makkie om uit te rekenen wie tegen wie moest spelen.
Kees Giesberts werd gekoppeld aan Guido de Waal, oud tegen jong. De partij ging gelijk op met een licht positioneel voordeel voor Kees en de partij leek in een remise te gaan eindigen toen Kees helaas een stuk wegblunderde en Guido gelijk zijn kansen greep.
Dirk Geels, ook weer aanwezig, moest met zwart tegen Siebren Frolich. Vaak is Dirk de aanvallende partij terwijl Siebren als verdedigend en bedachtzaam bekend staat. In deze partij echter waren de rollen omgedraaid en dat ging Siebren goed af, want al vrij snel moest Dirk zich gewonnen geven.

Siebren Frolich dwong Dirk Geels tot overgave

In de partij van René Koens tegen Louw Post waren de kansen wisselend. Louw bracht een ingestudeerde opening voor zwart op het bord maar toen de tegenstander met wit niet die zetten deed die hij verwachtte werd het rommelig met de zwarte stukken. Niettemin wist hij de partij, doordat René een toren weggaf , nog in zijn voordeel te beslissen. Bij het analyseren van de partij bleek toch dat René rond de vijfentwintigste zet vrij makkelijk had kunnen winnen.
Özden Tuna hoopte door zijn hoge klassering tegen een topper te mogen spelen en dat werd André Kunst, die al snel met wit sterk in het centrum kwam te staan. Om de druk wat te verminderen dacht Özden er goed aan te doen zoveel mogelijk te ruilen maar deed dat iets te drastisch waardoor de winst André niet meer kon ontgaan.
De langste wedstrijd van de avond was van Jan Jansen tegen Willem de Ruig. In het eindspel had Willem één pion meer, maar omdat de loper van Jan de juiste kleur had kon hij die pion niet naar de promotie velden krijgen, dus remise.
Colleen Otten gaf met wit schaakles aan Dick Wijker, die direct na de opening al een stuk achterstond en zich al snel gewonnen gaf.

Louw Post