Kijk Uit 1 boekt nuttige overwinning

H.W.P. Haarlem 2 - Kijk Uit 1    3 - 5

Zaterdag 13 december 2008 - Afgelopen zaterdag heeft ons eerste team een nuttige overwinning geboekt op H.W.P Haarlem 2. Hoewel de uitslag anders doet vermoeden was het een spannende wedstrijd waarbij de winst lange tijd hoogst onzeker was.
Al vroeg in de middag stond het ½ - 3½ voor Kijk Uit dankzij fraaie overwinningen van Sinclair Koelemij, Jan Geus en André Kunst. Vooral de overwinning van André met een pionoffer, een loperoffer en een daaropvolgend torenoffer bekoorde de toeschouwers. Tezamen met het enigszins teleurstellende halfje van Arent van Nieukerken scheidde ons slechts één punt van de overwinning.

De speelzaal in denksportcentrum Het Spaerne in Haarlem

We rekenden erop dat het beslissende punt van Peter Hamersma zou komen, want die stond een stuk plus pion voor. Echter, een vreselijke blunder kostte Peter een volle toren, waarna de partij onmiddellijk remise werd gegeven. Kun je nagaan hoe gewonnen Peter stond!
De resterende drie partijen zagen er niet goed uit. Colleen Otten stond verloren, Peter van Nieuwenhuizen stond op een gegeven moment zelfs een volle toren achter en ook Sebastiaan van Westerop leek te gaan verliezen. Naarmate de middag vorderde keerden de kansen echter. Peter won een stuk terug, snoepte de vijandelijke pionnen op de koningsvleugel op en manoeuvreerde de partij de veilige haven in met een remise. Sebastiaan wist zijn achterstand om te toveren in een eindspel met een pluspion dat nog lang doorgespeeld werd tot ook de laatste pion van het bord verdween waarna de remise een feit was. Colleen kon uiteindelijk verlies niet vermijden.
Hiermee is ons eerste team in de middenmoot van de ranglijst beland met twee gewonnen en twee verloren wedstrijden. Het seizoen is echter nog lang en de sterkste tegenstanders moeten nog komen. Op de lauweren rusten is er daarom voorlopig nog niet aan de orde.

Gedetailleerde uitslagen

H.W.P. Haarlem 2 (1904)       -   Kijk Uit 1 (1943)     3 - 5