Kijk Uit 3 maakt het de koploper lastig

Kijk Uit 3 - Kennemer Combinatie 13    3 - 5

Vrijdag 12 december 2008 - In het vorig seizoen werd Kijk Uit 3 nog wel eens met grote cijfers verslagen, dit jaar is er duidelijk een kentering. De spelers vechten tot het uiterste en halen verrassend veel punten binnen, ongeacht het soms grote rating verschil.
Vrijdag kwam De Kennemer Combinatie 13 op bezoek die hun eerste twee partijen hadden gewonnen. Na een wat late start, wederom was er een auto (met de teamcaptain ) verdwaald geraakt in het toch niet bijster grote IJmuiden begon de wedstrijd.
Guido de Waal die na zijn goede resultaten bij de jeugd een plaats in het team had verdiend, begon in een ongemeen hoog tempo te spelen. Gelukkig deed zijn tegenstandster hetzelfde zodat na een kwartiertje spelen, beiden nog drie stukken en wat pionnen op het bord hadden. Guido had daarbij al twee keer een combinatie gemist om een stuk te winnen. Reden voor de coach om Guido op het hart te drukken voor elke zet op zijn handen te gaan zitten en minimaal vijf minuten na te denken. Dit had succes, bij de derde maal met een kans op stukwinst, sloeg Guido toe en haalde een dik verdiend punt binnen.
Gelegenheidsbord één speler Özden Tuna kon als eerste zijn bord verlaten. Nadat zijn tegenstander na anderhalf uur spel in gelijke stand remise aanbood, besloten we het eerste halfje in ontvangst te nemen, ook al omdat Özden nog wat spelritme mist en zijn tegenstander een tweehonderd ratingpunten meer op zijn conto heeft staan. De tegenstander van Sjef Rosier had kennelijk hetzelfde voor, want niet veel later deed hij hetzelfde en ook dit halfje werd gekoesterd, zeker omdat Sjef een pionnetje minder op het bord had. Later wees hij Sjef er op, dat er een combinatie inzat, we hadden het niet gezien.

Özden Tuna en Sjef Rosier verdedigden bord 1 en 2

Wim Geels dacht een hele leuke combinatie te zien op het bord. Een uiterst vervelend schaakje doorkruiste de plannen van Wim. Het geofferde stuk ging zonder compensatie verloren en de strijd was over.
Dirk Geels kreeg een gigantische aanval te verduren op zijn lang gerokeerde koning, veld c2 werd door de loper en dame onder vuur genomen. Wonderlijk genoeg was de schade maar twee pionnen, reden voor Dirk om er nog eens goed te voor gaan zitten. Met twee torens op de vijandelijke koning gericht maakte hij een stuk buit, maar winst leek er niet in te zitten. En na zetherhaling werden de punten verdeeld.
Peter Duijn had het maar moeilijk met het spel van zijn tegenstander, die wel heel veel druk zette op de damevleugel van Peter. Na een uurtje of drie spelen was het zover, Peter moest capituleren.
René Koens vocht bewonderenswaardig, nadat even gevreesd werd, toen er twee torens de stelling van René in kwamen rollen. Maar René neutraliseerde het gevaar en kreeg weer een gelijke stand op het bord. Om half twaalf besloten beiden heren dat het wel welletjes was geweest: remise.
Patrick de Koning dit maal te bewonderen op bord zeven, leek op remise af te sturen. Na eerst een pionnetje te hebben achter gestaan, kwam hij door een knappe torenactie terug. Maar na overleg met de coach besloot hij geen remiseaanbod te doen, want bij winst zouden we zowaar een matchpunt hebben. Patrick besloot een alles of niets poging te doen, het werd niets. Met drie zwarte pionnen op h3, h4 en h5 (hoe krijgt een mens dit voor elkaar?) werd de overgave getekend.
Met een 5 - 3 nederlaag heeft Kijk Uit 3 een prima resultaat geleverd, hoe krom dit ook mag klinken. En de volgende wedstrijden gaan tegen teams die net als wij een gemiddelde rating van ongeveer 1300 hebben, dus met die matchpunten komt het wel goed.

Gedetailleerde uitslagen

Kijk Uit 3 (1391)       -   Kennemer Combinatie 13     (1550)     3 - 5