Tunnelvisie bij Kijk Uit

Keizercompetitie ronde 3

Vrijdag 11 september 2009 - Het was vrijdagavond bij schaakclub kijk Uit in het Jan Ligthartgebouw alweer de derde ronde van de interne competitie, met zoals gewoonlijk aan het begin van het schaakseizoen een vertekend beeld van de ranglijst. Sommigen staan te hoog, anderen veel te laag.
Om gelijk maar met de mooiste partij te beginnen, André Kunst tegen Andries Visser eindigde in een remise met een heel mooi eindspel van dame en drie pionnen tegen loper en toren plus vijf pionnen. Hoewel remise werd geaccepteerd zal dit eindspel nog wel druk nageanalyseerd worden of er voor beiden niet meer had ingezeten.
Ingmar Visser tegen Patrick de Koning was voor Ingmar geen probleem. Al vroeg in de wedstrijd kreeg hij door een dubbele aanval stukwinst en toen later zijn b-pion kon doorlopen was de partij gespeeld.

Egbert Mulder gaf goed partij tegen Özden Tuna

Wim Geels, slecht gestart met twee nederlagen, moest met wit tegen Peter Groeneweg. Wim speelde zeer rustig, nam geen risico en kwam goed te staan, de partij leek al gewonnen. Maar ook bij het schaken bestaat er zoiets als een tunnelvisie, de ogen van Wim waren alleen maar gericht op aanval naar de koning van zijn opponent en daardoor had hij niet in de gaten dat er in zijn verdediging nog een poortje open stond. Peter liet zich deze kans niet ontnemen en tot verbazing van Wim werd hij matgezet en komen de onderste regionen van de ranglijst in het zicht.
Kort maar bondig was het antwoord van Jan Jansen op de vraag over zijn partij tegen Colleen Otten. Totaal kansloos.
Egbert Mulder, nog niet zolang lid van Kijk Uit, heeft zich al een plek verworven in de subtop en moest met wit tegen de veel sterkere Özden Tuna. Uiteraard won Özden, maar Egbert gaf zeer goed partij en was tevreden over de progressie in zijn vertoonde spel.
Louw Post liet zich met wit overdonderen door Dirk Geels en stond na de tiende zet al slecht. Maar Dirk wist niet door te pakken en Louw kreeg de gelegenheid een aanval op te zetten en te winnen met een dubbelschaak.

Louw Post