Dick Wijker deelt klappen uit

Keizercompetitie ronde 4

Vrijdag 18 september 2009 - De jongeren deden het vrijdagavond goed in het Jan Ligthart gebouw bij schaakclub Kijk Uit. Blijkbaar hebben de vakanties een goede uitwerking gehad want ze waren in topvorm.
Ingmar Visser moest tegen Jan Geus en speelde op zijn eigen nonchalante manier tegen Jan alsof hij de partij al in zijn zak had. Hierdoor kreeg Jan naar zijn idee wel zicht op de overwinning, maar in de laatste minuten van de wedstrijd sloeg Ingmar ongenadig toe, en kon Jan Geus alleen maar toekijken hoe hij de partij verloor. 1-0 voor de jeugd.
Gregory van den Enden speelde met zwart tegen Dirk Geels, die tijdens het eindspel een toren weggaf, een presentje wat Gregory graag aannam. Dirk besloot niet door te modderen maar de partij direct op te geven. 2-0 voor de jeugd.
Guido de Waal, nog zo’n aanstormend jeugdig talent, had geen moeite met René Koens, die er toch om bekend staat stug te kunnen verdedigen. Guido was hem te slim af en het was 3-0 voor de jeugd.

Dick Wijker

De partij van Dick Wijker, met zwart tegen Tom Noordzij, was naar de woorden van Dick een slachting. Met zeer agressief spel liet hij Tom alle hoeken van het schaakbord zien en Tom ging vechtend ten onder. 4-0 voor de jeugd.
Bij de senioren baalde Peter Hamersma als een stekker na afloop van zijn partij tegen André Kunst. Tweeënhalf uur schaken, goed spel, zicht op de overwinning dan wel remise na hard werken en dan in de laatste seconden door een verkeerde afruil toch de boot ingaan. Dat komt aan!
Tijdens de partij van Johan Velthuijsen tegen Kees Giesberts gebeurde er van alles en op een gegeven moment stonden er vier dames op het bord. Johan hield het hoofd koel en wist vanuit deze gecompliceerde situatie toch de winst te behalen.
De partij van Ozden Tuna tegen Colleen Otten kende ondanks dat Ozden beter stond, een onverwachts einde tot voordeel van Colleen.
Paul Koper wist ondanks knap verdedigen van Peter Stekelenburg, toch op een vrij eenvoudige wijze deze partij naar zich toe te trekken.

Louw Post