Tijdnood wordt schakers fataal

Keizercompetitie ronde 10

Vrijdag 30 oktober 2009 - Het achttal van Kijk Uit 3 is dit seizoen zeer goed begonnen in de wedstrijd tegen Krommenie 3. Deze toch gevreesde tegenstander werd met maar liefst 5˝ tegen 2˝ naar huis gestuurd. Het eerste punt werd binnengehaald door Wim Geels die makkelijk won. Louw Post, die met zwart zeer behoudend speelde, haalde het tweede punt binnen. Toen ook Gregory van den Ende en Sjef Rosier de volle winst behaalden was de zege eigenlijk al binnen. Guido de Waal hield het nog even spannend, maar "duwde" zijn tegenstander door de vlag. Bord één speler Patrick de Koning haalde nog een remise door in een verloren stand op onnavolgbare wijze toch nog eeuwig schaak te maken.

Özden Tuna

Uiteraard werd er ook voor de interne competitie gespeeld deze avond. De twee toppers André Kunst en Collleen Otten hielden elkaar in evenwicht in een mooi eindspel van dame paard en dame pion. Bij de partij Özden Tuna tegen Ingmar Visser had Özden een licht voordeel maar kwam in tijdnood en verloor alsnog. Ook in tijdnood kwam Jan Jansen met wit tegen Peter Hamersma. Peter, die in het begin al een kwaliteit veroverde, hield dit voordeel vast en won de partij.
Dick Wijker, met wit tegen Willem Ruig, ging voortvarend van start. Dames werden snel geruild maar Dick, die een slecht ontwikkelde stelling overhield, kreeg van Willem een toren aangeboden zonder compensatie en Dick wist alsnog te winnen.
Piet Lanser weet het spelletje steeds beter onder de knie te krijgen. Hij ontwikkelde een aanval op de damevleugel van Peter Groeneweg, die er met moeite nog een remise van kon maken. Johan van Velthuijsen stond toe dat een pion van Kees Giesberts naar het promotie veld liep en gaf hiermee de partij uit handen.
Egbert Mulder, met zwart tegen Jaap Beekhuis, had lange tijd van de match een gelijke stand, maar gaf een stuk weg. Hij dacht nog wel dat hij kansen had maar Jaap hield het overzicht, won ook nog een pion en de partij was gespeeld. Floor Schone had geen moeite met Peter Stekelenburg en won verdiend.

Louw Post