De gifbeker

door Özden Tuna

Vrijdag 10 september 2010 - Het was alweer een tijd geleden, een proza-stukje schrijven voor de verder weinig levendige website van Kijk Uit (vergeleken met websites van andere clubs).
Nee, de bondswedstrijden zijn nog niet begonnen; deze keer een stukje in de categorie “Niet ter lering, alleen ter vermaak”.

Onze interne competitive is begonnen op 27 augustus en inmiddels hebben we na 10 september drie ronden achter de rug.
Ik heb een alleraardigste score van 0.5 uit drie; na een aardige partij met wit tegen Peter Hamersma in ronde 1 (met remise als uitslag), was het in ronde 2 (3 september j.l.) tijd voor de confrontatie met zwart tegen Gregory van den Ende.

Na een niet foutloos begin won ik een pion en op een gegeven ogenblik was de volgende stelling een feit:

Alhoewel ik een pion voor sta, was ‘t niet simpel om een goed plan te vinden. Natuurlijk moet ik proberen mijn pion voorsprong te verzilveren door zoveel mogelijk stukken (meestens de lichte) af te ruilen of wellicht proberen nog meer pionnen te veroveren.
Bij eventuele torenruil zou wit direct met Pe8 + de pion kunnen terugwinnen op c7; hiermee moest ik ook rekening houden. Mijn paard op c6 staat gepend door de witte toren op c2. De h-pion heb ik helaas iets te ver opgespeeld waardoor een eventueel g5 noorlopig niet mogelijk is.
Moet ik de open d lijn opgeven en met mijn toren naar c8 gaan om eventueel later de c pion proberen op te spelen ?
Kortom, ondanks een pion voorsprong had ik alle zorgen om een plan te bedenken om vooruit te komen. Gregory hield goed de lichte stukken op het bord en zaten constant mijn koning te treiteren.

Na bijna 10 minuten kreeg ik een gloeilamp boven mijn hoofd, maar wel een zwart geschilderde:

25)…Kf8 ??? (verdient nog meer vraagtekens)

Terwijl ik bezig was de koning los te laten op f8, zag ik wat ik had aangericht (de lezers vast ook; in ieder geval zal ik dit wellicht als goed lesmateriaal voor stap 1 (mat in 1) opsturen).
Heeft iedereen het gezien inmiddels ? Vast wel.

Wit dacht even na, leek wat anders te doen, maar toen zag hij de enorme buitenkans op een bord nog vol stukken:

26) Lh6 check and mate

Tsja, dacht ik. Wat een bok en het rare was, zo geschockeerd was ik niet, aangezien ik me toch niet helemaal top voelde. Het is natuurlijk nooit leuk.
Iedere schaker zegt dan meestal “wat een blunder, dit mag nooit gebeuren”, maar het gebeurt. Gelukkig dat het gebeurt, hoe raar dat ook klinkt, omdat dit ook direct een van de charmes van het schaken I; voor je het weet, sta je mat.
Gelukkig gebeurt dit (weliswaar niet frequent) ook op het niveau van de grootmeesters.

Toen was het vrijdag 10 september, 2010 A.D.

Met zwart tegen Guido van Leen. Aan het einde van het vorige seizoen won ik met wit een partij waarop ik nog trots ben (een toreneindspel met zelfde hoeveelheid pionnen, maar door zetdwang twee pionnen gewonnen).
Kortom, Guido sleep de spreekwoordelijke messen (bleek achteraf een enorm zwaard te zijn) en was uit op (sportieve) revanche

En die kwam er in nog geen drie minuten:

Zwart heeft zojuist zijn paard van c6 teruggespeeld naar b8 na het witte d4-d5. Het plan is nu verder te gaan via een Pirc (g6, Lg7 en de vrijgekomen h8-a1 diagonaal exploiteren).
Wit raakt a-tempo zijn pion op c2 aan, met de bedoeling naar c4 te spelen, maar ziet dat zijn pion op e4 en prise staat. Hij remt af en laat zijn pion uiteindelijk op c3 landen.
In een beetje goede doen denk ik dan als zwart een beetje na of het slim is om direct op e4 te pakken, maar dat deed ik dit niet en achteloos/rucksichtlos/a tempo sloeg ik op e4:

Stand na 5)…Pe4: ???

Eerder in dit stukje was het een stap 1 – mat in een opgave; nu heb ik het stappenplan van Brunia en Van Wijgerden verrijkt met een opgave voor stap 1 – Dubbele aanval.
Ziet iedereen het ??? Natuurlijk wel (behalve ik op dat moment):

6) Da4 + en na enige ogenblikken berustend in de leegte kijkend gaf ik direct op. c3 is een slechte zet als zwart zich gewoon verder normal ontwikkelt met het eerdergenoemde g6. Weliswaar is de h8-a1 diagonaal niet helemaal open, maar c3 ontneemt wel het natuurlijke ontwikkelingsveld van het paard op b1 in zulke openingen.
Natuurlijk is het wel effectief tegen spelers, die rucksichtlos op e4 inslaan.

Was ik vorige week nog een heel klein beetje geschokt, deze keer dacht ik “tsja, dat kan er ook nog wel bij; de gifbeker is kennelijk nog niet leeg voor mij”.
Aan spelers, die bang zijn een dergelijke periode als ik mee te maken; wees gerust, na 1x word je al immuun en neem je het bij de volgende keer (keren als het echt tegenzit) laconiek en met de nodige humor op.
Natuurlijk hoop ik dat dit tweede voorbeeld voorlopig mijn laatste bok was, die ik nu geschoten heb.

Mochten er andere clubleden iets dergelijks meemaken (of je nou de blundermaker bent of de benefitting one), laat het publiceren op de website (en niet om t leedvermaak, maar gewoon ter relativering en gezond vermaak; zoals ik al eerder zei, hoe wrang blunders ook zijn, het geeft het spelletje wel de nodige charmes en schoonheid).

Wie volgt ???