De ronde van de verrassingen

Keizercompetitie ronde 6

Vrijdag 1 oktober 2010 - Deze dag was een dag met goed schaakweer. De opkomst was dan ook behoorlijk tot goed te noemen. Het werd de ronde van een aantal - op zijn minst - opmerkelijke uitslagen.

Colleen speelde met wit tegen onze teruggekeerde verloren zoon Guido van Leen. Het werd een Russische partij, waarin Colleen na het zwarte 3)...d6 insloeg met 4) Pxf7. Nooit gezien, maar genoeg reden voor Guido om hiervoor behoorlijk wat bedenktijd te nemen. Colleen kreeg uiteindelijk het stuk terug met een pion als rente. Toch wist Guido de overwinningenreeks van Colleen knap af te stoppen: remise. Sollicitatie naar een plaats in Kijk Uit 1 in de toekomst?

Sinclair spoelde het verlies in de bondswedstrijd tegen Waagtoren 3 weg met een blitz-overwinning met zwart op Gregory.
Peter Hamersma behaalde een overwinning met wit in een Siciliaanse partij tegen Andries. Volgens eigen zeggen van Andries maakte hij ergens een foutje (zo gaat dat meestal), waardoor hij materiaal verloor.

Kees Giesberts won verrassend van Paul Koper

Jan Geus haalde met wit een relatief makkelijke overwinning op Dick Wijker. Hij haalde al snel een pion op over de half open a-lijn.
Een verrassing was de remise van Sjef met wit in een Spaanse partij tegen André Kunst. Volgens de betrokkenen en insiders bleek Sjef zelfs winstkansen in het verre middenspel/eindspel gemist te hebben.

Een andere opmerkelijke partij was de winst van Patrick tegen mij (Özden). Patrick strafte het laconieke spel van zijn tegenstander knap af, nadat deze een pionwinst in het begin van de opening niet simpel consolideerde met gezond, degelijk spel, maar ging avonturieren (inclusief een lange rokade tegen de storm in). Ondergetekende heeft een lesje gehad (en staat nu weer met beide benen op de grond) na een paar successen van afgelopen week tegen spelers met hogere rating. Aan Patrick graag het verzoek om dit spel (kansen waarnemen) ook te tonen in de bondswedstrijden en voor de winst te gaan.

Mark Scholten haalde met wit weer zijn Loperspel opening van stal tegen Wim Geels. Dit leek in eerste instantie goed te gaan (winst kwaliteit), maar even later was de partij afgelopen. Wim had de partij uiteindelijk toch naar zich toe getrokken. In ieder geval complimenten aan Mark voor zijn gedurfde, aanvallende spel (winst tegen Paul Koper vorige week). We gaan vast nog meer van Mark horen.
Sorry allemaal, maar op het moment van schrijven heb ik even niet de uitslag van Dirk Geels tegen René Koens. Zie hiervoor de website.

Toen Kees Giesberts tegen Paul Kop 'van Jut'. Na een recente nederlaag tegen benjamin Mark Scholten, was het nu weer raak (of mis) tegen Kees. Ik weet deels wat je doormaakt, Paul.
Barry Broek, onze andere aanwezige benjamin, rolde Rick Mulder op. De jeugd heeft de toekomst.
Een andere verrassing was dat Ingmar, onze tijdelijk omlaag gevallen ster, de bardienst met verve waarnam bij afwezigheid van Frans.
Ook de uitslag van Piet Lanser tegen Peter Stekelenburg is mij ontschoten, zie hiervoor ook de website

Özden Tuna