Kijk Uit 1 komt niet verder dan remise tegen medemiddenmoter

Kennemer Combinatie 4 - Kijk Uit 1    4 - 4

Zaterdag 8 januari 2011 - Na bijna twee jaar mocht ondergetekende weer eens opdraven als invaller voor de zieke Sebastiaan. Het was er Kijk Uit 1 aan gelegen om te winnen van Kennemer Combinatie 4 om zich enigszins los te maken van de onderste regionen van de ranglijst van de Promotieklasse. Aangezien de tegenstander Kennemer Combinatie 4 betrof, werd de wedstrijd gespeeld in de Wall Street van de denksportcentra, namelijk in het denksporthuis aan 't Spaerne.
Naast onze wedstrijd werden er nog zes andere bondswedstrijden gespeeld; samen met het Kennemer Open was het dus een enorm gezellige bende; de eigenaren van het denksportcentrum hadden vandaag dan ook hun breedste glimlach opgezet (al die schakers samen consumeren wel een paar drankjes).
Tot zover de atmosfeerimpressie en dan nu een kort verslag, voor zover ik het zelf heb kunnen waarnemen tijdens en na mijn verschrikkelijke partij.

Aan bord 5 speelde Sinclair met wit zijn gebruikelijke damepion-opening met het zeer rustig ogende c3. Ik heb altijd bewonderd hoe hij vele van zijn tegenstanders op een zeer rustige manier, maar met sterke zetten telkens bevecht en overwint. Zo ook vandaag.

Aan bord 1 speelde Colleen met wit tegen Anne Brandsma. Ik geloof, dat het een Tweepaardenspel in de Nahand was. Colleen is op dreef dit seizoen. Ook deze pot sloot ze winnend af.

Aan bord 3 speelde André met wit tegen een van vele jeugdtalenten van KC/Chesscool/Bloemendaal/'t Spaerne (doorstrepen wat niet van toepassing is). André drukte zijn tegenstander op een voortreffelijke manier positioneel weg, resulterend in een beslissende aanval met promotie of mat. Op het eind zag hij mat in één op twee manieren volledig over het hoofd en ging voor materiaal; ook dit was genoeg voor de tegenstander om op te geven.

Aan bord 2 speelde Peter van Nieuwenhuizen met zwart een, ik geloof, Caro-Kann. Hij won op een gegeven ogenblik de kwaliteit en daarna de partij. Helaas was het hiermee gedaan met de winstpartijen.

Aan bord 7 speelde ons supertalent Ingmar met wit tegen Erwin Hoogenes; eind jaren 80 was hij ooit mijn invalleraar natuurkunde op het Gymnasium Felisenum, dus het was voor mij weer een leuk weerzien na bijna 25 jaar.
Kort de partij; Ingmar speelde een systeem met d4/c4/Lg5 en vrijwillig Lg5 afruilen tegen het zwarte paard op f6, waarbij de zwarte dame een mooi veld kreeg op f6. Samen met een aanval tegen het witte pionblok op c3/c4/d4 was het voor Ingmar lastig spelen. Uiteindelijk verloor hij, geloof ik, een licht stuk tegen een pion en was het weldra over en sluiten.

Aan bord 6 speelde ik met zwart tegen een gelijkwaardige speler qua rating. Helaas opende mijn tegenstander met d4, wat voor mij al een gruwel is. Ik probeerde mijn tegenstander te verleiden tot een Russisch boottochtje (over de Wolga), maar ook dat werd geweigerd. Het spel ging daarna over in een grof-volkoren Tarrasch verdediging, die toevallig zijn expertise was en niet de mijne. Ook met logisch nadenken kon ik vandaag niet de standaardontwikkelingszet Pc6 vinden; in plaats daarvan ondernam mijn dame een onzaligmakende zwerftocht, startend op b6. Het verhaal was snel uit, aangezien ik virtueel met drie stukken minder speelde (beide torens en het paard op b8 kwamen er nooit of te laat uit).
Een zeer harde les voor mij vandaag met de boodschap om het repertoire (buiten Wolga en Nimzo-Indisch) met zwart tegen d4 uit te breiden (zo fanatiek als ik ben, heb ik de zaterdagavond snel een drietal (winnende) partijen van zwart doorgenomen met de Tarrasch om in een volgende schaakpartij geen dergelijk echec meer mee te maken).

Aan bord 8 speelde Jan Geus met zwart tegen een tegenstander die wel twee ratingpunten minder had. Het werd een Hollandse verdediging. Jan is net als ik en Ingmar geen moment in de wedstrijd geweest en verloor uiteindelijk kansloos, nadat een witte pion achter de linies van zwart was terechtgekomen op b6. Jan was zichtbaar aangedaan, maar ik probeerde hem te troosten dat hij niet de enige was.

Als laatste speelde Peter (Hamersma) met zwart op bord 4 een eindspel met ieder een loper (gelijkkleurig) en paard, waarbij wit een (vrij)pion meer had op de b-lijn. Deze pion werd uiteindelijk veroverd door de zwarte koning, maar ten koste van een zwarte pion op de koningsvleugel, waardoor wit deze keer een vrijpion op de h-lijn kreeg. Ondertussen was zwarts loper geruild tegen een wit paard. Helaas had het zwarte paard te korte benen (en de zwarte koning moest te lang wandelen) om de nieuwe witte vrijpion af te stoppen.

Kijk Uit 1 staat weliswaar vijfde met 4 matchpunten, maar het gat met de onderliggenden is helaas kleiner dan het gat met de gedeelde nummer 4 (Aalsmeer). Kennemer Combinatie 5 staat laatste met twee punten en dat is de volgende wedstrijd van Kijk Uit 1, een sleutelwedstrijd dus.

Özden Tuna