Koplopers wisselen elkaar in hoog tempo af

Keizercompetitie ronde 5

Vrijdag 23 september 2011 - Het was weer een drukke avond bij schaakclub Kijk Uit. Er werden zowel fraaie als verrassende overwinningen geboekt. Alle aandacht ging gelijk uit naar Jan Jansen, de onverwachte koploper van de ranglijst. Na een paar zware tegenstanders, Gregory van den Ende, Patrick de Koning, Sinclair Koelemij en Andries Visser, stond er alweer een zware tegenstander Colleen Otten te wachten. Jan hield zich lang staande maar moest toch toegeven dat Colleen de betere was. Hiermee werd voor de vijfde achtereenvolgende keer de koppositie door een andere schaker ingenomen. Ook leuk was de partij tussen Barry Broek en Louw Post. Het werd een lange partij en Louw wist knap een remise eruit te slepen.

Wim Geels

Verrassend was de uitslag van de partij tussen Gregory van den Ende en Wim Geels. Wim stond lange tijd beter maar koos eieren voor zijn geld toen Gregory remise aanbood. Egbert Mulder speelde va-banque tegen Guido van Leen toen hij materiaalverlies had geleden, maar het mocht niet baten. Guido was duidelijk een maatje te groot. René Koens overzag dat hij tegen Peter Duijn materiaal kon winnen. Nu bleef het gelijk en kwamen beiden remise overeen. Dick Wijker pleegde een wanhoopsoffer tegen André Kunst dat niet goed uitpakte en moest al na twintig zetten opgeven. Jan Geus en Paul Koper hielden elkaar lange tijd in evenwicht, maar een vergissing van Paul – hij vergat op tijd zijn laatste zet te doen – kostte hem de partij. Thomas Otte behaalde zijn eerste overwinning dit seizoen ten koste van Kees Giesberts.

Barry Broek & André Kunst