Spannend schaakavondje

Keizercompetitie ronde 24

Vrijdag 17 februari 2012 - Onder toezicht van het eerste team werd de vierentwintigste ronde van de interne competitie gespeeld. Het was een spannende avond waar veel beslissingen pas laat vielen.

Gregory speelde het Evans gambiet tegen Paul, een opening die voor Paul nog onbekend was. Dus toen Gregory dat speelde had hij een voordeel en wist dat voordeel uit te buiten en uiteindelijk een punt bij te schrijven.

Ingmar speelde tegen Barry. Barry gaat steeds beter spelen en wist het lang tegen Ingmar uit te houden, sterker nog, hij kwam twee pionnen voor. Helaas voor Barry werd een vrijpion van Ingmar hem te veel en won Ingmar de partij.

Johan speelde tegen Vi Quan Tran. Johan wist een stuk in te sluiten maar moest uiteindelijk toch het hoofd buigen voor de kwaliteiten van Vi Quan.

Egbert en René schoven het beiden vast, het was een bekende opening voor beiden. Nadat de stelling vast en er pas één paard aan beide kanten af was gegaan, besloten de heren tot remise, geen van beiden wilde iets forceren.

De partij tussen Kees en Peter Stekelenburg werd uiteindelijk gewonnen door Peter. Kees voorkwam wel dat Peter kon rokeren maar kon niet voorkomen dat Peter materiaal meer kreeg en zo kon winnen.

Jan vs. Jan, Jan Janssen tegen Jan Geus om precies te zijn. Beide heren speelden het heel scherp en het was Jan Geus die als eerste een foutje maakte. Hij schoof een pion door die voor heel veel dreiging zorgde maar het kon net niet en dus kon Jan de punten bij schrijven (Jan Janssen dan!)

Bij de wedstrijd tussen Wim en Peter Groeneweg trok Wim aan het langste eind. Hij schoof veel pionnen door en wist uiteindelijk ook de wedstrijd te winnen.

Jaap liet zien dat ook de ouderen nog prima kunnen schaken, langzaam won hij pionnetjes van Rick en won uiteindelijk ook de partij.

Louw en Halil was een actieve wedstrijd. Louw offerde een stuk om zo een aanvallende stelling te krijgen. Dit was voor Halil net iets te veel en hij moest uiteindelijk het hoofd buigen en dus kon Louw weer een punt bij schrijven.

Andries en Dick maakten in een rechtstreeks duel uit wie hoger op de ranglijst mocht staan. Ook hier was het een scherpe partij. Dick zag een schaakje over het hoofd, maar Andries zag een pionzet over het hoofd. Wie de laatste fout maakt verliest vaak en dus kon Dick de punten bij schrijven en gaat hij Andries voorbij op de ranglijst.

Het eerst won overigens vrij gemakkelijk met 7 - 1. Mocht Kijk Uit 1 beide wedstrijden nog winnen dan lijkt het af te stevenen op promotie (als het de Eenhoorn voor weet te blijven, momenteel heeft Kijk Uit één bord punt meer).

Dick Wijker