Een wispelturig Kijk Uit 2 verspeelt opnieuw punten

Kijk Uit 2 - Het Paard van Ree 1    4 - 4

Vrijdag 18 november 2011 - Deze avond was voor Kijk Uit 2 de ideale gelegenheid om de nederlaag tegen HWP weg te spoelen..Het Paard van Ree kwam op bezoek, een team met een beduidend gemiddeld lagere rating dan de IJmuidense schakers. Het liep voor de verandering, weer eens een beetje anders.

Andries Visser slachtofferde zichzelf door een toren weg te blunderen en kon direct opgeven. Daarna leek het wat beter te gaan. Paul Koper kreeg zelfs twee dames op het bord, terwijl zijn tegenstander zat te wachten met slechts één pion op het bord.. Ja, op wat?
Jan Jansen had een pionnetje meer, kreeg er nog een bij, en de vijandelijke koning stond ook nog eens in het midden, dus dat werd prijsschieten.
Gregory van den Ende had te maken met een heel vervelende doorgebroken pion. Brak zijn hoofd, bijna letterlijk, hoe hij de blaag moest tegenhouden. Dat lukte niet, dus de tussenstand was gelijk: 2 - 2.

Ingmar Visser kwam met de schrik vrij, onder toeziend oog van het publiek

Ingmar Visser stond een beetje vreemd met zijn koning, niet achter zijn rokade maar ervoor. Dat werd natuurlijk een doelwit, maar Ingmar kwam met de schrik vrij, herstelde zich knap in het eindspel en haalde de volle buit binnen.
Dick Wijker kwam in een pionneneindspel terecht, maar doordat zijn koning actiever stond, vond Dick de winst betrekkelijk eenvoudig:. 4 - 2 voor.
Jaap Beekhuis, in een redelijke gelijkopgaande partij, leek op remise af te stevenen, maar helaas. Jaap zag niet dat hij zijn laatste zet buiten de tijd deed. Een wel heel ongelukkige nederlaag.
Daarna was onze hoop gevestigd op Jan Geus, maar die bleek ijdel. Jan had te maken met een nare pion, die op doorbreken stond. Net toen de aanmoedigingen begonnen te klinken, besloot Jan de snelste weg naar de nederlaag te kiezen.

Kijk Uit 2 heeft nu twee wedstrijden gespeeld: één nederlaag en één gelijkspel. Volgens de logica moeten we de volgende wedstrijd tegen Heemstede maar in winst omzetten.

Andries Visser