Kijk Uit 2 wint cruciale wedstrijd

Kijk Uit 2 - Purmerend 4    5½ - 2½

Vrijdag 10 februari 2012 - Nadat een week eerder (3 februari) de wedstrijd vanwege het slechte weer werd afgelast, vond op 10 februari dan eindelijk de wedstrijd tussen Kijk Uit 2 en Purmerend 4 plaats.

Deze 4e ronde in de NHSB competitie was een belangrijke wedstrijd voor beide ploegen, beide teams hadden evenveel punten dus dit was eigenlijk een 4 punten wedstrijd!

Als eerste klaar was Ingmar Visser op bord 1. Nadat hij ogenschijnlijk makkelijk twee pionnen voor kwam was zijn tegenstander hem toch net één zet voor. Een dodelijke zet van de topscoorder van Purmerend zorgde dat Ingmar zijn hele stelling in elkaar stortte. Pion na pion viel en uiteindelijk moest Ingmar zijn hoofd buigen. 0 - 1 voor Purmerend, een niet al te best begin in deze cruciale wedstrijd.

Gelukkig voor Ingmar waakt zijn vader nog steeds over hem, en als snel nadat Ingmar had verloren kon Andries Visser een punt bijschrijven. Zoals we gewend zijn van Andries speelde hij een solide partij, maakte geen fouten en op het moment dat zijn tegenstander een paar wat mindere zetten deed sloeg Andries toe! 1 - 1 Alles was nog mogelijk.

Jan Geus maakte zijn rentree, nadat hij de vorige wedstrijd verstek moest laten gaan was hij nu weer van de partij. Gelijk maakte hij duidelijk dat hij het schaken nog niet verleerd was. Jan kwam, hoe weet ik niet precies, een kwaliteit voor. Deze kwaliteit was genoeg om de partij naar zich toe te trekken en hiermee zette hij Kijk Uit op een 2 - 1 voorsprong. Nu moesten we dit vast houden!

Paul Koper speelde aan bord 8, Paul kreeg een goede stelling en leek de partij naar zich toe te kunnen trekken. Helaas voor Paul (gelukkig voor zijn tegenstander!) deed Paul een wat mindere zet. Hierdoor verdampte zijn voorsprong en moesten zowel hij als zijn tegenstander genoegen nemen met een gelijkspel. 2½ - 1½., nog twee punten en de winst was binnen!

Gregory van den Ende speelde een voor mij onbekende opening, zijn tegenstander offerde een pion en Gregory besloot om die pion terug te offeren om te voorkomen dat zijn stelling uit elkaar werd gereten. Na een gelijk opgaande partij bood zijn tegenstander remise aan. Na overleg met de captain nam Gregory het aanbod aan. 3 - 2!

Jan Janssen, onze geliefde team captain, liet ons zien wat je moet doen als je onder druk staat. Het antwoord was simpel: offeren voor een betere stelling. Jan was helemaal terug gedrongen en stond met zijn stukken op de laatste rij. Jan gaf een kwaliteit voor het centrum, hierna leek het alsof hij de partij zou verliezen maar Jan wist goed gebruik te maken van het centrum en drong zijn tegenstander tot opgeven! 4 - 2, we konden in ieder geval niet meer verliezen.

Dick Wijker speelde aan bord 4. Nadat Dick in de opening een veel actievere, en ook betere, stelling kreeg verprutste hij het en kon zijn tegenstander weer terug komen in de partij, hij won zelfs twee pionnen (nadat hij eerst een pion achter stond dus netto stond hij één pion voor). Dick bleef geconcentreerd en kon daarna weer twee pionnen winnen, hij stond nu dus één pion voor. Vanaf dit moment had Dick twee vrijpionnen en was de partij eigenlijk gespeeld. 5 - 2 voor Kijk Uit! De winst was binnen!!

Als laatste nog bezig was Patrick de Koning, normaal speler van Kijk Uit 3 (dat op het zelfde moment naast ons een bondswedstrijd speelde). Was als laatste nog bezig, van horen zeggen had hij de partij kunnen winnen maar het werd al laat en besloot hij tot remise (of zag Patrick niet dat hij kon winnen? Wie zal het zeggen?). 5½  - 2½.

Een duidelijke overwinning voor Kijk Uit. De volgende wedstrijd is al over twee weken, dan gaan we op bezoek bij koploper De Wijker Toren. Mochten we winnen dan zouden we gedeeld eerste staan, maar dat is nog toekomstmuziek. Voor nu heeft Kijk Uit deze cruciale wedstrijd gewonnen en lijken we af te streven op minstens nog een jaar in de derde klasse.

Dick Wijker