Kijk Uit 2 wint laatste bondswedstrijd en wordt 3e

Chess Society Zandvoort 3 - Kijk Uit 2    3½ - 4½

Vrijdag 20 april 2012 - Twee weken voor de laatste wedstrijd van Kijk Uit 2 werd het al duidelijk dat het team niet meer kon degraderen, wat er ook zou gebeuren in de laatste wedstrijd tegen Chess society Zandvoort. Dit was ook al meteen te zien hoe het team kwam opdagen: heel ontspannen om een potje te gaan schaken, sommige kwamen wel iets te relaxed aan de aftrap…

Op bord 2 speelde Dick Wijker tegen Thomas van Beekum internationaal scheidsrechter. Dick die hetzelfde speelde als Gregory 's tegenstander speelde, durfde het na een aantal zetten niet meer aan om de tegenstander van Gregory te volgen. Hierdoor moest Dick zelf gaan bedenken wat hij moest spelen. Dit deed hij helemaal niet onaardig, kwam in een gewonnen stelling terecht maar zag het niet meer. Dick die een pion voorstond, leek op een gewonnen eindspel af te gaan maar in plaats van dit deed hij heel iets anders, hij liet zich simpel verrassen door het paard van Thomas en verloor drie pionnen binnen vijf zetten. Met twee pionnen voorsprong, die ook nog vrijpionnen waren had Thomas nog lichte moeite, maar rondde het wel af. 0-1 achter.

Gregory van den Ende op bord 3 kreeg na vier zetten een hele verrassende zet tegen zich Da5 van Henk Bierman. Dit riep meteen vragen op bij Gregory of dit wel goed was, hij speelde Pc3 en de dame op a5 had niets meer, dus gewoon een zet verspilt. Greg kreeg hierdoor zoveel voordeel dat zijn tegenstander heel erg onder druk kwam te staan. Na een dubbele aanval van de dame op koning en toren vond de tegenstander het genoeg en gooide de handdoek in de ring. 1-1.

Wim Geels op bord 7 deed mee als invaller tegen Anton Treffers. Wim die goed uit de opening leek te komen, kwam in het middenspel beter te staan en leek op een overwinning af te stevenen. Maar toen Wim zijn dame weggaf was het meteen voorbij. 1-2.

Barry Broek die een geweldig seizoen doormaakt, mocht voor de tweede keer mee als invaller voor het tweede team, en er werd natuurlijk een punt van hem verwacht. Barry die met zwart speelde tegen Caroline Stam kwam goed uit de opening, maar had daarna geen plan meer terwijl hij op h3 zou kunnen offeren. Dit deed hij niet en Caroline profiteerde hiervan door Barry langzaam aan de kant schuiven. 1-3. Misschien heeft het seizoen iets te lang geduurd voor Barry?

Paul Koper die op bord 8 speelde tegen Cees van den Broek, had op het eerste gezicht geen moeite met zijn tegenstander, maar kwam toch een beetje onder druk te staan. Na een aantal zetten had Paul het alweer hersteld, en schoof zijn tegenstander Vees van den Broek behendig van het bord. 2-3.

Jan Janssen speelde tegen Theo Breidenbach en zat wat te pielen naar eigen zeggen. Hij kreeg in het middenspel een aantal open lijnen en kon zijn torens goed positioneren. Na een fout van zijn tegenstander kon Jan eenvoudig mat in twee geven. 3-3.

Ingmar Visser die tegen Jan Vos speelde was niet echt met zijn gedachten op het schaakbord. Na anderhalf uur stond Ingmar een kwaliteit en drie pionnen achter. Maar gelukkig lag de h-lijn open, en kreeg hij de gelegenheid om Dd2 te spelen en op h6 mat te dreigen. Hierdoor moest Jan alle zeilen bijzetten wat hem uiteindelijk drie pionnen kostte. Na de dames afgeruild te hebben was het wonder boven wonder nog remise geworden. 3½-3½.

Het kwam nu allemaal op Andries Visser aan, en die stond ook aardig goed. Andries die heel sterk uit de opening kwam met zijn Najdorf tegen Fons Jonkers kon het na vijftien zetten al beslissen maar verzuimde dat. Andries die drie pionnen voor kwam leek het snel te beslissen, maar gaf ze weer snel weg waardoor de voorsprong slonk tot één pion. Hij leek ook in een vork te lopen, maar zijn tegenstander zag dat hij mat in drie zou lopen als hij de toren sloeg. In de tijdnoodfase gaf de tegenstander van Andries een pion weg waardoor Andries drie aan één gesloten vrijpionnen kreeg en de overwinning voor Kijk Uit kon veiligstellen. 4½-3½.

Met deze laatste overwinning van het seizoen handhaaft Kijk Uit 2 zich en wordt netjes derde!

Ingmar Visser