Kijk Uit 3 boekt een verrassende zege

Kijk Uit 3 - Z.S.C. Saende 5    4˝ - 3˝

Vrijdag 30 maart 2011 - In een wedstrijd tegen Z.S.C Saende 5 heeft het derde team de hatelijke nul weggepoetst. Tegen onze tegenstanders, ook niet gezegend met een riant puntenaantal, stroopten we eens extra de mouwen op. Helemaal gezien heb ik deze match niet doordat ikzelf in een uitputtende partij tegen Dick Wijker was verwikkeld, maar met een beetje navraag komt men al een heel eind..

René Koens bracht ons het eerste punt, een foutje van zijn tegenstander werd koelbloedig afgestraft door Rene.
Helaas was onze voorsprong van korte duur. Het bord van Sjef Rosier was plotseling leeg. Hij bleek tegen een nederlaag te zijn opgelopen.
Egbert Mulder zijn stelling was remiseachtig, wat pionnen en elk een toren en een paard. Na een remiseaanbod van Egbert werd het ook in feiten omgezet.
Peter Duijn gezeten naast Sjef, volgde het voorbeeld van zijn buurman. Een verkeerde afruil, en de stukken konden in de doos.
Louw Post bracht de gelijkmaker weer op de borden. Onze door kiespijn getergde zeekapitein koerste zijn schip feilloos de haven in.
En even later was het bijna tijd voor een feestje. Wim Geels zijn tegenstander, die met nog een luttele seconde op de klok, de 36 zetten kon volmaken, was rijp voor de nederlaag. De overige 15 minuten waren niet meer toereikend en Wim had de volle buit binnen.
Dus aan de heren De Koning en Broek de taak om in ieder geval een half puntje bij elkaar te sprokkelen.
Patrick vergat echter dat een koning niet onbeschermd in het midden moet staan en werd onaangenaam verrast door een dame en toren.
De druk lag nu bij Barry, en met een stuk minder, door in het begin van de partij twee lichte stukken te ruilen voor een toren en een pion, had ik er toch wel een beetje zwaar hoofd in. Maar Barry ontwikkelt zich dit seizoen stormachtig, zijn spel heeft een gezonde kijk naar voren, en met een paar onnavolgbare zetten, bracht hij de overwinning binnen.

Andries Visser