Bekercompetitie van start

Bekercompetitie ronde 1

Vrijdag 26 oktober 2012 - Afgelopen vrijdag was de eerste ronde van de nieuwe bekercompetitie van schaakclub Kijk Uit. Nadat de loting was verricht konden de partijen beginnen.

Rick Mulder was de eerste die een overwinning behaalde in de nieuwe bekercompetitie tegen Johan van Velthuijsen. Johan die nog goed uit de opening kwam raakte daarna het spoor bijster, waardoor Rick zijn slag kon slaan.

De twee jeugdleden Barry Broek en Gregory van den Ende werden tegen elkaar geloot. Op papier een kansloze strijd voor Barry, maar de partij verliep heel anders. Gregory die al snel een pion voorkwam leek de partij eenvoudig te gaan winnen, zeker toen er een vrijpion voor Gregory op het bord kwam. Barry hield alles op miraculeuze wijze tegen, waardoor het een remise eindspel werd. Gregory kwam alsnog onder het vluggeren uit doordat Barry een hele slordige fout maakte.

Dick Wijker speelde tegen Paul Koper. Paul die een zeer solide partij speelde kon niet voorkomen dat Dick met de winst ervandoor ging na heel goed telwerk in het lastige pionneneindspel.

Louw Post had een gelijkwaardige tegenstander geloot in de persoon van René Koens. René leek een voordeel te pakken door met zijn paard de stelling van Louw binnen te komen. Dat bleek niet goed te zijn, want Louw won na een dubbele aanval een stuk en meteen ook de partij.

Een partij die erg leuk was met veel spektakel ging tussen Jan Jansen en Sjef Rosier. Beiden gingen gelijk op tot aan het eindspel. Sjef kon niet voorkomen dat de toren en dame van Jan de stelling binnen konden komen. Dit kostte Sjef een pion maar Jan zag geen vervolg waardoor het remise werd. Toen werd het snelschaken om te beslissen wie er door zou gaan naar de volgende ronde. In de eerste partij gebeurde er van alles, zoals een dame wegblunderen. Uiteindelijk werd de eerste vluggerpartij door Jan gewonnen. De tweede partij werd door een gelukje gewonnen door Sjef mat in 1! Dat maakt een gelijke stand 1-1, daarom moesten er nogmaals twee snelschaakpartijen worden gespeeld om een winnaar te kunnen aanwijzen. Beide partijen werden op redelijke overtuigende wijze gewonnen door Jan, waardoor Jan een plaats bemachtigd bij de laatste 16.

André kunst had een zware dobber aan Halil Gül. Halil die vorige week sterk speelde deed dat deze week weer met volle overtuiging. André won weliswaar een pion, maar kon niet direct de beslissende zet vinden. Uiteindelijk kwam Halil nog een tweede pion achter, en raakte verder in de verdrukking. Dit kon hij niet meer herstellen, en André kan zich opmaken voor de tweede ronde.

De langste en misschien ook wel de leukste partij van de avond ging tussen Andries Visser en Patrick de Koning. Patrick die de hele partij erg gedrukt stond en een zeer zwakke d6 pion had, kon op de "Patrick manier" toch een oplossing vinden. Hij wist na korte rokade van wit de koning van g1 naar d2 te brengen! Daarna wist Patrick het niet meer en moest hij oppassen dat hij niet zou verliezen. Dit deed hij heel goed en sleepte een remise uit het vuur. Uiteraard moesten beiden vluggeren om een winnaar te bepalen. In de snelschaakpartijen werd het duidelijk dat Patrick zijn kruid al had verschoten in de lange partij. In de eerste partij kreeg hij nog een half puntje, maar in de tweede partij had hij geen kans.

Hiermee zijn zeven partijen gespeeld, de overige vijf partijen worden in de maand november afgewerkt. Sinclair Koelemij, Egbert Mulder, Peter Groeneweg en Piet Lanser zijn automatisch geplaatst voor de tweede ronde en hoeven pas op 7 december wanneer ronde 2 aanvangt in actie te komen.

Voor de uitslagen en de indeling voor de volgende ronde klik hier.
Voor het bekerreglement klik hier.

Ingmar Visser