Kijk Uit 1 wint op overtuigende wijze!

Het Witte Paard 1 - Kijk Uit 1    3 - 5

Zaterdag 15 september 2012 - De eerste bondswedstrijd in de promotieklasse van de NHSB moest het eerste team van Kijk Uit spelen tegen Het Witte Paard 1 uit Zaandijk. Een sterke tegenstander met een gemiddelde Elo van 2030 en drie spelers met een ELO van boven de 2150. De wedstrijd vond niet plaats bij Het Witte Paard maar op het thuishonk van ZSC Saende in het Biljart en Denksportcentrum BOKO te Zaandam.

Nadat ik 30 seconden binnen was begon om de wedstrijd om exact 13.00 uur. Dit kwam doordat ook ZSC Saende met twee bondsteams daar speelde met een officiële arbiter. Bij beide teams ontbrak bij de start een speler. Guido zat in een file en kwam ca. 15 minuten later binnen, terwijl ik hoorde dat de tegenstander van Arent altijd later kwam.

We speelden met jong elan in het team aan bord 7. Ingmar speelt dit jaar vast in het 1e team en ik kan weer de niet-spelende captain zijn, en dat was meteen merkbaar! Het was een waar genot op naar de partijen te kijken deze middag. Al moet worden gezegd dat je wel een sterk hart moet hebben.

Colleen speelde een sterke partij en wist na negen zetten een fout van haar tegenstander op een grootmeesterlijke wijze af te straffen. Na stuk winst spartelde de tegenstander nog even tegen, maar moest heel snel opgeven: het 1e punt was binnen na circa twee uur spelen.

Aan bord 2 speelde Arent met de zwarte stukken een Spaanse partij. Zijn tegenstander wilde een open partij met veel combinaties. Wel dat heeft hij gemerkt in een partij waar Arent lang rokeerde op de twintigste zet, ontstond een waar spektakel dat door Arent werd beslist een mooi torenoffer. Ingmar speelde een goede partij, kwam goed te staan, maar winst zat er (net) niet in. Een mooie remise partij tegen een sterke tegenstander! Kortom, 2½ - ½ in ons voordeel.

Guido speelde met zwart aanvankelijk een gedegen partij. Vanaf het moment dat wit zijn zwarte loper ruilde ontspon er zich een interessant duel. In tijdnood blunderde zijn tegenstander de dame weg, nadat Guido een valletje voor hem had opgezet. André zijn partij was een boeiende partij (Caro-Kann) met wederzijdse kansen. Aan het eind maakte André een fout en verloor materiaal en de partij.

Bij Sebastiaan was het als snel een “puinhoop”. Na elf zetten offerde zijn tegenstander - voor mij totaal onverwacht - een loper. Dit incorrecte offer gaf hem wel een aanval en positievoordeel, maar het was wel een echte “Sebastiaan” stelling en partij. Aanvankelijk leek dat het Sebastiaan beter stond, maar na wat fouten stond hij twee pionnen achter. In de eindfase ontstond er een eindspel van toren + twee pionnen tegen een toren + één pion dat Sebastiaan op een fraaie wijze remise wist te houden (4 - 2 voor Kijk Uit!).

Nu speelden alleen Peter en Sinclair nog. Peter had al snel een eindspel op het bord gekregen - wat hem meestal wel ligt - waarin hij twee verbonden vrije centrumpionnen had. In de tijdnoodfase deed zijn tegenstander een paar onnauwkeurige zetten. Peter speelde op een uitstekende manier het spel uit en won. Sinclair, die goed uit de opening kwam, liet een steekje vallen aan het eind, waardoor hij uiteindelijk materiaal achter kwam en verloor.

Een fantastisch begin van de competitie tegen de sterkste tegenstander in de promotieklasse. Een mooi voorbeeld voor de andere Kijk Uit teams!

Voor gedetailleerde uitslagen zie de NHSB site.

Peter Hamersma