Kijk Uit 1 doet mee in de top

Caïssa-Eenhoorn 3 - Kijk Uit 1    3½ - 4½

Zaterdag 3 november 2012 - De 3e ronde van de NHSB promotieklasse werd in Hoorn gespeeld tegen het 3e team van Caïssa - Eenhoorn. Sebastiaan was verhinderd, maar de tegenstander was sportief genoeg om deze partij vooruit te laten spelen. Op de dinsdagavond voorafgaande speelde Sebastiaan tegen Abdel Romkes zijn partij. Sebastiaan werd langzaam van het bord gedrukt en moest tenslotte capituleren. Met een achterstand van 1-0 trokken we afgelopen zaterdag 3 november naar Hoorn. Aldaar speelden drie teams van Caïssa-Eenhoorn thuis in buurthuis "De Huesmolen".
De start was voorspoedig en al snel stonden enkele borden beter en was het op de overige borden minimaal remise. Dit beeld werd bevestigt na minder dan twee uur na aanvang. Ingmar had al snel een mooie stelling opgebouwd en stond duidelijk beter. Nadat hij een kwaliteit offerde (die hij vrijwel meteen terug kreeg) en een pion won, gaf zijn tegenstander tamelijk onverwachts op. Ofschoon Ingmar duidelijk beter stond en winst wel de verwachting was, is het toch opmerkelijk dat iemand zo snel opgeeft. Uiteraard als non-playing team captain had ik hier geen bezwaar tegen. Zeker niet toen dertig  seconden later Sinclair ook de winst binnen haalde. De tegenstander van Sinclair had een echte "off-day" want hij speelde echt slecht. Sinclair zorgde door een aantal krachtige zetten voor de genadeklap.

Mooi, twee uur gespeeld en de stand al in ons voordeel! Inmiddels had Arent aan bord twee door een (ogenschijnlijk) eenvoudige combinatie en een krachtige torenzet een prima stelling. Zijn tegenstander zag er geen heil meer in en de stand was 3-1 in ons voor deel na twee en half uur spelen. Aan bord vier speelde Peter een damepion opening, maar kon in iets betere stelling zijn damevleugel niet helemaal ontwikkelen, de tegenstander wilde geen lopers ruilen en maakte remise door herhaling van zetten (3½ - 1½ voor Kijk Uit).

Colleen speelde met de witte stukken een Italiaanse opening met d3 en c3. Zij offerde eerste een paard tegen twee pionnen op de koningsvleugel, maar de tegenstander deed hetzelfde op f2, waardoor het effectief op een ruil neerkwam. Het ontstane dame-toren-paard spel was niet eenvoudig en moest nauwkeurig worden uitgespeeld. Colleen kwam beter uit de afwikkeling, maar het eindspel moest wel nauwkeurig worden uitgespeeld (Colleen: drie pionnen en een paard tegen vijf aaneengesloten pionnen). Het verschil in sterkte kwam duidelijk tot uiting en Colleen creëerde een gewonnen eindspel op het bord (4½ - 1½), waardoor de wedstrijd om kwart over vier al gewonnen was.

Op dat moment speelden André en Guido nog. André speelde een heel scherpe variant van het Frans. Een boeiende partij voor de toeschouwer, maar de beide spelers moeten continue goed op hun hoede zijn. Helaas maakte André een blunder met nog enkele seconden op de klok en moest opgeven. Guido gaat altijd voor de winst. Een goede instelling, maar je moet het niet te gek maken want dat kost bordpunten. Guido kreeg een eindspel van een vrijpion en een toren tegen een dubbelpion en een loper op het bord. Technisch gezien remise, maar mogelijk met een kleine kans voor zwart (=Guido). Guido nam een pilsje en dacht het varkentje wel even te wassen. Het pakte echter een beetje anders uit, hij maakte fout-op-fout en verloor zijn partij. Jammer, maar gelukkig hadden we de wedstrijdpunten al binnen!

Al met al hebben we een goede seizoen start met 6 punten uit drie wedstrijden. Kortom, voorlopig doen we mee in de top en dus voor het kampioenschap. Voor gedetailleerde uitslagen zie de NHSB site.

Peter Hamersma