Kijk Uit strijdend ten onder tegen Purmerend

Purmerend 2 - Kijk Uit 1    6 - 2

Zaterdag 16 februari 2013 trokken we naar gebouw Triton in Purmerend. Een mooie locatie waar we in een grote zaal speelden tegen Purmerend 2. Tegelijkertijd speelde Purmerend 1 tegen Groninger Combinatie een wedstrijd van de KNSB competitie. De auto van Sinclair met daarin beide Peter's en Arent arriveerde mooi op tijd, terwijl André en de anderen precies om 13.00 uur de zaal binnenkwamen.

De openingen varieerden sterk Damepionopeningen, Pirc, Siciliaans, Caro-Kann en Koningsgambiet. Het laatste kwam bij Arent op het bord. Het werd tegengespeeld met 1. e4 e5 2. f4 d5 een variant die je wel moeten kennen - behoorlijk complexe opening - maar voor de toeschouwer een leuke om naar te kijken. Na een uur spelen stond het aan alle borden nog min of meer gelijk. Op een zeker moment offerde Peter een pion en kreeg boeiend spel met en Arent stond iets beter. Naarmate de wedstrijd verliep kwam Sebastiaan minder te staan en op verschillende borden was ongelijk gerokeerd (borden van Peter (uit d4 opening), Sinclair (Siicliaan) en André (Pirc-achtig)) wat altijd zeer scherpe stelling oplevert. De offers vlogen om je oren! Peter offerde de kwaliteit en Sinclair zelfs een kwaliteit en stuk! Ga nu de stellingen nog maar eens beoordelen als teamleider!

Na drie uur spelen kwamen de eerste partijen tot een eind. Colleen vergaloppeerde zich in het middenspel en verloor haar partij (stand 1-0 voor Purmerend). Sebastiaan heeft nog een tijdje geprobeerd om het tij te keren , maar tevergeefs ook hij moest opgeven (2-0 achter).

In de tijdnoodfase kon Peter de winst niet vinden (of zat de winst er niet in!?), door eeuwig schaak werd zijn partij remise (2,5 - 0,5). Eveneens in tijdnood, gaf Sinclair zijn dame weg in een totaal gewonnen stelling (heel jammer van zo'n prachtige partij!), waardoor we na bijna 4 uur spelen met 3,5 - 0,5 achter stonden. Direct daarna gaf de tegenstander van Arent op na een spectaculaire partij met allerlei combinaties en offers in de stelling (schoonheidsprijs?); stand 3,5-1,5.

Om 17.00 uur was Guido inmiddels in een mindere stelling terecht gekomen en maakte een fout en verloor daardoor de partij (4,5-1,5). De laatste die nu nog speelden waren André (remiseachtig) en Ingmar (remise stelling). De partij van Ingmar eindigde - zoals verwacht in remise - al moet gezegd worden dat je een dergelijke toreneindspel wel goed moet spelen (5-2). Na 5 uur stond er bij André een eindspel op het bord waarbij hij 2T+5 pionnen tegen T+2L+4 pionnen op het bord. Na een ruil ontstond op een zeker moment een stelling met 5 witte pionnen voor André tegen 2 sterke zwarte pionnen en een loper. Helaas was dit niet te houden (6-2).

Mooie partijen, maar een slecht resultaat. Jammer, maar Purmerend is een zeer sterke tegenstander.

Purmerend 2 Kijk Uit 1 6-2
1. Dennis van den Beld - Colleen Otten 1-0
2. Gert Michiel de Niet - Peter van Nieuwenhuizen 0,5-0,5
3. Giel Spaans - Arent van Nieukerken 0-0
4. Anton Bakels - Sinclair Koelmij 1-0
5. Paul Schippers - Andre Kunst 1-0
6. Warner de Weerd - Sebastiaan van Westerop 1-0
7. Arno Buijten - Ingmar Visser 0,5-0,5
8. Peter Smits - Guido van Leen 1-0
Teamleider: Peter Hamersma

Voor gedetailleerde uitslagen zie de NHSB site.

Peter Hamersma