Grote nederlaag Kijk Uit 2

Het Witte Paard 2 - Kijk Uit 2    6 - 2

Vrijdag 1 maart 2013 - Kijk Uit 2 ging vrijdag 1 maart op bezoek bij Het Witte Paard 2 uit Zaandijk. Nadat iedereen op zijn plaats zat deelde de teamcaptain van Het Witte Paard mee dat het een wedstrijd van jeugd tegen rating was, Het Witte Paard met gemiddeld een rating van 140 punten meer en ook gemiddeld 10 jaar ouder dan Kijk Uit. Als de partijen lang zouden duren zou Kijk Uit daar misschien van kunnen profiteren!

Na dat praatje begon iedereen aan zijn partij, al vrij snel (± 1 uur) was Paul Koper (bord 7) klaar en hadden hij en zijn tegenstander besloten er een remise van te maken. Navraag leverde op dat het gewoon een remisepot was en geen van beide iets kon/wilde forceren. ½½

Hierna duurde het even voordat er nog een partij klaar was en kon Paul dus rustig genieten van zijn biertje en een krantje. De volgende partij was geen pure remise partij. Louw Post (bord 8) was bereid gevonden om in te vallen voor ons op bord 8, hij verving Peter Hamersma. Louw speelde een goede partij en wist een kwaliteit te winnen. Helaas voor Louw verslikte hij zich in een aanval van zijn tegenstander wat hem een toren en daarmee ook de partij koste. 1½½

De volgende die naar bar kon (maar geen bier, want hij moest rijden) was Jan Jansen (bord 5). Jan kon door een slim zetje een kwaliteit winnen, daarmee was de partij nog lang niet gespeeld want zijn tegenstander kon in zijn stelling komen en had dus compensatie. De wedstrijd werd beslist in het voordeel van Het Witte Paard omdat Jan er achter kwam dat hij nergens meer heen kon met zijn dame toen die aangevallen werd. 2½½

Vervolgens was onze oudgediende Jaap Beekhuis(bord 6) klaar met zijn partij, al vroeg in de partij verloor Jaap een pion, hij kon niks anders dan de pion weggeven omdat anders de druk op f7 te groot werd. Jaap probeerde nog wat over de half open f-lijn maar zijn tegenstander hield alles dicht. Uiteindelijk moest Jaap dan ook zijn hoofd buigen en was de tussenstand 3½½.

Alleen de eerste vier borden waren nog bezig, zat er nog wat in?

Jan Geus (bord 2) zijn tegenstander speelde het Lissabon gambiet (denk ik na kort onderzoek) toen Jan Hollands opende. Dit leidde er toe dat zijn tegenstander het initiatief had en dit niet meer uit handen heeft gegeven. Jan probeerde het nog maar moest uiteindelijk zijn hoofd buigen 4½½.

Nadat Dick Wijker (bord 3) zijn tegenstander te horen kreeg dat Het Witte Paard de wedstrijd had gewonnen bood hij remise aan. Dick had dit zelf al eerder aangeboden maar toen werd het niet geaccepteerd. Dick speelde een “saaie” partij, beide spelers wilde niet dat de ander ook maar enig voordeel kreeg wat er toe leidde dat de lopers er al snel afgingen en de dames volgden niet veel later. In het eindspel was het voor geen van de twee mogelijk om de winst binnen te halen en dus werd het remise. 5 – 1

Andries Visser (bord 4) had een klein positioneel voordeel, in mijn ogen niet genoeg om uiteindelijk de partij te winnen. Andries probeerde de stelling van zijn tegenstander binnen te komen en in dit proces bouwde hij ook een trucje in. Hij kon met zijn paard schaak geven op f5 (Kg7) waardoor hij met zijn dame de dame van de tegenstander kon slaan en daarmee ook de partij winnen. Op het eerste gezicht leek het erop als zijn tegenstander het doorhad maar uiteindelijk lukte het alsnog en won hij de dame tegen een paard, en daarmee ook de partij. 5 – 2.

De laatste partij was die van Gregory van den Ende(bord 1). Gregory speelde het Morragambiet, een gambiet wat kan als je tegenstander de Siciliaan probeert te spelen. Hier probeer je met wit het initiatief te krijgen en uiteindelijk de partij te winnen. Dit lukte niet helemaal maar hij won wel zijn pion terug. Uiteindelijk kwam Gregory in een eindspel waarin hij twee vrij pionnen had tegen een paard. Zijn tegenstander speelde dit goed uit en na bijna 3½ uur schaken moest ook Gregory zijn hoofd buigen. 6 – 2.

Iets na half twaalf keerde Kijk Uit 2 weer terug naar IJmuiden. Door deze zware 6 -2 nederlaag kunnen we het kampioenschap definitief uit ons hoofd zetten. Desondanks zijn er nog twee wedstrijden te spelen en gaan we voor 4 punten uit die twee wedstrijden! Voor gedetailleerde uitslagen zie de NHSB site.

Dick Wijker