Seizoensoverzicht van Kijk Uit 2

door Dick Wijker

Vrijdag 19 april 2013 - Iedereen had zin in het nieuwe seizoen van Kijk Uit 2. Na vorig jaar als derde te zijn geëindigd was het streven dit jaar niks minder dan het kampioenschap!

Eén mutatie had er plaats gevonden, Ingmar Visser was doorgeschoven naar het 1e team en Peter Hamersma was er voor terug gekomen. Dit omdat het voor Ingmar dit seizoen lastig was om door de weeks te schaken. Zwakker werden we er niet op!

De eerste wedstrijd traden we aan tegen de degradant uit de Tweede Klasse B. Vredeburg 1. Het was een lastige wedstrijd, Vredeburg was zo geïntimideerd door ons dat ze zelfs iemand uit Polen hadden laten overvliegen om Jan Geus onschadelijk te maken! Het kon alle kanten op: Paul won! Invaller Patrick verloor, invaller Barry speelde gelijk en Jan Janssen verloor, Andries compenseerde dat gelukkig weer! Gregory won zijn partij en Dick verloor. Helaas voor ons had de tactiek van Vredeburg succes en was Jan Geus niet opgewassen tegen de Pool Waldemar Mroz. Helaas ging onze wedstrijd dus verloren. 3½ – 4½

Geen nood, een keer verliezen doet iedereen, alleen voor onze titel aspiraties was het wel vervelend. We hadden dus wat recht te zetten in onze volgende wedstrijd tegen HWP Haarlem 6. Door afwezigheid van Dick Wijker en Peter Hamersma hadden Barry Broek en Patrick de Koning voor de tweede keer een uitnodig gehad om in te vallen. Gregory liet hier voor het eerste echt zijn tanden zien en veegde de vloer aan met zijn tegenstander die nu nog steeds wakker ligt van die partij. Andries zette ook een gedegen puntje erbij en Barry besloot dat hij zijn loper niet nodig had, zijn tegenstander vond dat ook en bood remise aan. Paul blunderde en Patrick ook. Na een ruime voorsprong leek het weer spannend te worden maar Jaap Beekhuis, Jan Jansen en Jan Geus bezorgde ons toch de overwinning. Uiteindelijk werd het net zo spannend als de eerste wedstrijd maar konden we dit keer de overwinning bijschrijven en wonnen we met. 3½ – 4½

De derde wedstrijd tegen Chess Society Zandvoort kende het (gedroomde?) debuut van Peter Hamersma. Kijk Uit 2 speelde op volle oorlog sterkte en dat bleek achteraf een unicum te zijn! De tegenstander kwam er vlak voor de partij achter dat we 8 tegenstanders verwachte en niet 7 en dus offerde Jan Jansen zich op en speelde geen partij. Met één nederlaag (Paul) was dit een record minst aantal nederlagen betreft maar niet qua grootste overwinning. Na 3 overwinningen, 1 reglementaire overwinning en 3 remises keerde Kijk Uit 2 met een goed gevoel terug naar IJmuiden. De andere titelkandidaten waren gewaarschuwd.

Op 31 januari gingen we weer terug naar Wijk aan Zee om te kijken of we Tata Steel al afgelopen was. Eenmaal daar aangekomen bleek dat het Paard van Ree wel bereid was om een wedstrijd te spelen. Invaller Rick Mulder liet de barman zien hoe je moest schaken. Gregory zette zijn overwinnen reeks voort en uiteindelijk werd het een 4 - 4 gelijk spel. Op het eerste gezicht lijkt dit een tegenvallend resultaat maar hierdoor stegen we wel naar de tweede plaats, en de volgende wedstrijd was tegen de nummer 1. Kampioen worden leek nog mogelijk.

De vijfde ronde had een titanen wedstrijd in de gelederen. Kijk Uit 2, de nummer 2. Ging op bezoek bij koploper Het Witte Paard. Bij een overwinning werd de voorsprong van Het Witte Waard terug gebracht tot 1 punt! 3½ uur. 1 knappe overwinning van Andries, twee remises en 5 nederlagen verder was alle hoop op het kampioenschap weg. Deze grote klap zou nog na weeën hebben voor ons.

The round after was helaas niet veel beter. Tegen het jeugd team van ChessCool en met drie invallers ging Kijk Uit op zoek naar een weer een keer een overwinning. Het leek de goede kant op te gaan maar stuk voor stok draaide de partijen. De grootste nederlaag van het seizoen volgde, 1 - 7. Geen overwinning werd er geboekt. En Kijk Uit daalde naar de onderste regionen.

Voor het afsluiten van de competitie gingen we op bezoek bij Hillegom. Het ging nergens meer om anders dan de eer. Degraderen kon niet vanwege de herstructuur van de competitieopzet en promotie zat er voor beide niet in. De Uil had geen kans en werd met 2 - 6 weggeveegd. 6 overwinningen maar liefst! Opvallend was dat we de competitie afsloten met dezelfde acht als waar we mee begonnen. Barry Broek en Patrick de Koning vielen zowel de eerste als de laatste ronde in voor Peter Hamersma en Jaap Beekhuis.

Aan het einde van het seizoen kunnen we de balans opmaken. Gregory van den Ende, Andries Visser en Paul Koper zijn gedeeld topscoorder geworden. Alle drie hebben ze 4½ uit 7. Door de goede resultaten van Gregory heeft hij de laatste drie wedstrijden op het eerste bord gespeeld. Opvallend was dat we 6! Invallers nodig hadden! Barry Broek, Patrick de Koning, Rick Mulder, Louwe Post, Halil Gul en Vi Quan Tran zijn bereid gevonden om een totaal van 11 keer in te vallen, heel erg bedankt hiervoor! Wel moeten we met zijn alle proberen om volgend jaar dit aantal terug te dringen!

Volgend jaar gaan we voor het kampioenschap, tweede klasse here we come!!!

Voor gedetailleerde uitslagen en de eindstand zie de NHSB site.