Twee 'Benjamins' bestrijden elkaar op de kopborden

De Wijker Toren 5 - Kijk Uit 3    2 - 4

Donderdag 15 november 2012 - De streekderby tussen Beverwijk en IJmuiden. In de archieven van de plaatsvervangend commandant der derde aanvalseenheid kon uw verslaggever concluderen dat tijdens deze veldslagen de meeste slachtoffers te betreuren waren aan de kant van de Kijk Uiters.
Misschien dat het goede voorbeeld van kapitein Jan Jansen van de tweede eenheid (voor het eerst gewonnen bij en tegen H.W.P. redactie) het derde kon inspireren tot wondere daden.

Helaas weer niet op volle oorlogssterkte, maar met twee goede invallers konden we beginnen. Door afwezigheid van de heer Post zaten de gebroeders Geels nu op de borden vijf en zes, en door het nieuw ingevoerde systeem van de schaakbond zijn dat ook meteen de laatste twee borden in de vierde klasse.

Invaller Dirk als sluitpost had op het moment dat ik mijn eerste ronde deed al een vol stuk meer tot zijn beschikking. De heer Peter Duijn had ook al een positioneel voordeel bereikt op het vierde bord, en uw verslaggever aan bord twee had zijn inmiddels 'tactische' dubbelpion op de b-lijn weer tevoorschijn getoverd. Uit de andere veldslagen kon ik nog weinig opmaken over wat er allemaal nog zou kunnen gebeuren. Even terug naar bord zes. Daar had onze Dirk na 29 zetten zoveel voordeel uit weten te halen dat zijn tegenstander Cor Zwaan niets anders restte dan opgave. Het eerste punt was hiermee een feit. Onze andere invaller, de heer Gül, bij afwezigheid van onze voorzitter gezeten aan bord drie, stond op dat moment een pionnetje achter en met nog steeds voordeel op bord vier kon ik inwendig al een beetje gaan hopen op minimaal een matchpunt. Wie weet... Na zijn positionele voordeel te hebben gecontinueerd kwam ook Peter Duijn als overwinnaar uit het strijdperk. 0 - 2!
Deze tussenstand is tegen de Beverwijkse collega's nog niet vaak te zien geweest, fantastisch.

Op bord twee had Patrick het loperpaar van zijn con-collega uit kunnen schakelen door de zwartlijnige loper te ruilen voor één van zijn knolliebollies (een paard dus, redactie). Daarop stelde witspeler Dirk Bakker drie zetten later een puntendeling voor. Na de overige partijen goed in ogenschouw te hebben genomen; bord één met Barry Broek minimaal remise evenals bord vijf van Wim Geels was de rekensom snel gemaakt. Twee punten voor plus 3x een halfje is genoeg voor de totale overwinning van ons team, dus werd dit aanbod aangenomen. ½ - 2½. Niet lang na deze stand maakte Jos Dekker op bord één een blunder tegen Barry door een pion te slaan ten kostte van een vol stuk. Later bood Jos nog remise aan, maar dit aanbod wees Barry terecht van de hand en kon zo ook de volledige winst pakken. ½ - 3½!

Dit was een unicum om voor het eerst als zestal, zonder mental coach Andries Visser, de volledige winst te behalen tegen de Wijker Toren in onze 4e klasse. Nog twee borden over. Halil had op dit moment twee pionnen minder en Wim op bord vijf dame, paard en twee pionnen tegen dame en vier pionnen waarvan eentje tot de tweede rij was doorgedrongen onder dekking van de zwarte dame. Voor allebei de heren zat er winst in, maar een foutje zou ook hier bijna meteen een einde maken aan één der stellingen. Volgens een paar toeschouwers had wit mat in één op het bord weten te krijgen, (ook de wedstrijdleider en ikzelf waren daar van overtuigd), alleen de beide spelers zelf zagen het niet. Zo stond wit eerst voor 100% gewonnen, daarna weer een remisestelling, daarna weer gewonnen en ga zo maar even door.
Nu hadden de krijgsheren ook niet zoveel tijd meer over, en na ruim drie uur schaken weet ik uit ervaring dat men als speler zijnde niet alles meer zo helder overziet na die tijd.

Helaas had onze bord drie speler nog een kleinood af moeten staan aan Willem Spanjaard, waardoor de damevleugel van wit nog bestond uit één pion en die van de zwarten nog uit vier. Met nog wat soldeniers voor beide heren op de koningsvleugel en een witte toren met strijdros tegen een zwarte toren met loper probeerde Halil er nog een halfje uit te slepen, maar de overmacht was gewoonweg te groot om het tij nog te doen keren. Desondanks dat het zijn eerste bondswedstrijd aller tijden was voor Kijk Uit heeft hij zich prima verweerd op bord drie. Stand: 1½ - 3½..

Dan terug naar de laatste strijders. Aangezien Dirk al zeer snel zijn overwinning had behaald wilde broer Wim uiteraard ook winnen. Uiteindelijk bleven de heren op de g- en h-lijn beide met twee pionnen over in gezelschap der koningen. Na allebei geen grote fout meer te hebben gemaakt werd ook hier beëindigd met een puntendeling.

Voor de gedetailleerde uitslagen zie de NHSB site

Rest mij niets anders dan een ieder te complimenteren voor zijn getoonde inzet en te feliciteren met de teamoverwinning. Chapeau!! Toch nog even van de gelegenheid gebruik maken om Dirk en Halil te bedanken voor hun invalbeurt en Wim voor het vervoer der krijgsheren uit Velsen.

Vervangende bron der inspiratie: Patrick de Koning